Pascal Smet: 'We gaan Uber niet legaliseren'

© Belga
21/04/2017

Met het nieuwe taxiplan wil Brussels minister voor Mobiliteit Pascal Smet het imago van de sector versterken, de chauffeurs een sterker statuut geven en de klant meer zekerheid en kwaliteit. "We gaan Uber niet legaliseren", zei de minister vrijdagnamiddag tijdens het vragenuurtje in het parlement op vragen van een rist parlementsleden van meerderheid en oppositie.

De publiekstribune was voor de gelegenheid volgelopen met misnoegde taxichauffeurs. Die hadden de Lombardstraat geblokkeerd met tientallen taxi's.

Geen zwarte markt
Het taxiplan versterkt het juridisch statuut van de taxichauffeur door de invoering van een gepersonaliseerde licentie, benadrukte Pascal Smet. De chauffeur kan beslissen of hij als werknemer of zelfstandige, of in een coöperatie aan de slag wil gaan. Dit betekent meteen ook dat de taxilicenties niet meer op de zwarte markt kunnen verhandeld worden.

Aangezien de klant het recht heeft op transparantie en garanties inzake prijs en kwaliteit, voorziet het plan ook een regulering van de bestelplatformen en de oprichting van een publiek bestelplatform. Die platformen moeten aan een aantal voorwaarden voldoen.

Reeks voorwaarden
De bedrijven moeten hun zetel in België hebben, belastingen in België betalen, transparente prijzen hanteren en enkel werken met chauffeurs die over een licentie beschikken. De huidige digitale meters verdwijnen en worden vervangen door een app. Taxi's die klanten op straat of op een standplaats oppikken moeten een vast tarief hanteren. Bij een bestelling via de app geldt een minimum- en maximumtarief.

Minister Smet verdedigde ook het optrekken van het aantal licenties van 1.300 naar 1.880. In Brussel is er 1,3 taxi per 1.000 inwoners tegen 4 voor de volledige Europese Unie. Als het EU-gemiddelde toegepast werd, zouden er in Brussel 4.000 licenties moeten uitgereikt worden. Het aantal zal na verloop van tijd eventueel verhoogd kunnen worden na een socio-economisch onderzoek.

Het plan voorziet ook nieuwe sancties en inspectiemiddelen. Pascal Smet benadrukte dat voor het opstellen van het plan alle actoren van de sector werden geconsulteerd. De adviesraad voor taxisector is ook al ingelicht en begin mei is een nieuwe vergadering met de raad voorzien. Op basis hiervan kan het plan nog verfijnd worden, aldus Smet, die benadrukte dat er aan de gepersonaliseerde licentie niet geraakt kan worden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni