Promotoren willen af van bouwverplichting parkings

Laurent Vermeersch
© BRUZZ
21/09/2016

De wettelijke verplichting om bij elk nieuwbouwappartement een plekje in een parkeergarage te voorzien is niet meer van deze tijd. Dat is te horen bij projectontwikkelaar Atenor.

Nieuwbouwprojecten moeten per woning ook één parkeerplaats buiten de openbare weg voorzien. Dat staat in de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening die dateert uit 2006. Promotoren sturen aan op een versoepeling van die regel. Onder meer Atenor is daarvoor vragende partij.

“We zien steeds meer kandidaat-kopers die liever geen parkeerplaats willen,” zegt William Lerinckx van Atenor. “Bij ons project UP-site hadden we bijvoorbeeld parkeerplaatsen over. We hebben dat wel kunnen opvangen omdat sommige kopers van grotere appartementen geïnteresseerd waren in een tweede parkeerplaats.”

De dalende vraag maakt het voor ontwikkelaars minder interessant om evenveel te blijven investeren in parkeerinfrastructuur. Volgens Atenor moet de wetgeving evolueren met de veranderende mobiliteitsgewoonten. “Bij veel jonge mensen is de mentaliteit echt aan het veranderen,” aldus Lerinckx.

“Ze investeren niet meer in een eigen auto. Er zijn dan ook steeds meer mogelijkheden. De elektrische fiets is in opmars, en er zijn verschillende autodeelsystemen waarmee mensen toch een auto kunnen gebruiken als het nodig is.” Een versoepeling dringt zich ook op omdat steeds meer projecten gemengd zijn, met zowel woningen als kantoren bijvoorbeeld. Atenor zet in op die vermenging van functies, bijvoorbeeld met het project City Dox, een nieuwe wijk vlakbij het Biestebroekdok in Anderlecht.

“Het zou al een goed begin zijn als we parkeerplaatsen op verschillende momenten kunnen gebruiken voor verschillende functies: overdag voor kantoren en ateliers, ‘s avonds en in het weekend voor bewoners,” aldus nog Lerinckx. “Vandaag moeten wij echter een bestemming toekennen aan elke parkeerplaats. Dat is niet flexibel. Tenzij we de parking publiek maken, maar dan zitten we weer in een heel ander verhaal.”

De vorige Brusselse regering zette in op een vermindering van het aantal parkeerplaatsen bij bedrijven, maar de residentiële projecten bleven voorlopig buiten schot.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni