Rechter bant twee routes voor nachtvluchten

LBU
© BRUZZ
20/07/2017

De Brusselse rechtbank van eerste aanleg beveelt het einde van het gebruik van de kanaalroute en ringroute tussen 23 uur 's avonds en 7 uur 's ochtends. Ook mogen er geen vliegtuigen meer landen op de korte landingsbaan 01. Dat meldt L'Echo donderdag, en wordt door de Brusselse regering bevestigd.

Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH) en alle Brusselse gemeentes spanden vorig jaar in juni verschillende zaken aan tegen de federale overheid vanwege de stilstand in het dossier rond de nachtvluchten. Daarin eisten zij, onder meer, om de nacht voor vliegtuigen te laten starten om 18 uur in plaats van 23 uur en om de kanaalroute te schrappen.

De rechter gaat daar nu gedeeltelijk in mee, want tussen 23 en 7 uur mogen er geen vluchten meer worden uitgevoerd boven de kanaal- en ringroute. Door het gebruik van deze routes overtreden de luchtvaartmaatschappijen immers het Brussels besluit over de geluidsnormen. De kanaalroute gaat boven het centrum van Brussel, en volgt daarbij ongeveer het traject van het Kanaal. De ringroute gaat langs de noordrand van de stad, en volgt gedeeltelijk het traject van de Brusselse Ring.

De federale overheid krijgt nu vier maanden de tijd om het vonnis uit te voeren en de regels voor het banengebruik aan te passen. Nadien moet de regering een dwangsom van 100.000 euro per week betalen. Als het niet mogelijk is om deze wijzigingen operationeel door te voeren, moet dit "materieel en formeel" gemotiveerd worden aan het Brussels gewest, valt nog in het arrest te lezen.

Ook moet de Belgische staat binnen de twaalf maanden een effectenstudie uitvoeren om de impact van de activiteiten van de nationale luchthaven vast te stellen.

Fremault reageert verheugd op het nieuws. "Een historische overwinning voor de Brusselaars", schrijft ze op Twitter (zie hieronder). "De rechtbank bevestigt mijn acties en vraagt de stopzetting van een reeks inbreuken." Zowel federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) als Brussels Airport wil voorlopig niet reageren op het vonnis. Beide willen ze het eerst aan een grondige analyse onderwerpen.

#Survol : une victoire historique pour les Bruxellois. La justice confirme mes actions et demande la cessation d'une série de violations. https://t.co/gDKZnXh47a

— Céline Fremault (@celinefremault) 20 juli 2017

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) reageert verontwaardigd op de uitspraak: "Blijkbaar zal het voor sommigen enkel goed zijn wanneer Brussel enkel maar lusten krijgt van de luchthaven en niks van lasten. Waarom men nog zou spreken van de luchthaven Brussel-nationaal is me dan een raadsel", klinkt het. "Ik mag alleszins hopen dat deze zoveelste rechterlijke uitspraak aanzet tot het opstellen van een vliegwet. Misschien kan de vliegwet dit weekend nog even bij op het gevulde bord van de federale regering."

Brusselse geluidsnormen

De verdeling van de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem zorgt voor veel onenigheid tussen de verschillende gewesten. Sinds begin 2017 wil het Brussels gewest haar strengere geluidsnormen laten gelden, maar Vlaanderen heeft daar intussen al twee belangenconflicten tegen ingediend.    

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek, Brusselse geluidsnormen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni