Bernard_Clerfayt

Schaarbeek en Zaventem juichen beslissing nachtvluchten toe

© Belga
21/07/2017

De gemeente Schaarbeek feliciteert het Brusselse Gerecht met de beslissing van donderdag over de Brusselse nachtvluchten. Die verbiedt het gebruik van de Kanaalroute, de Ringroute en de landingsroute naar baan 01 tussen 23.00 uur en 7.00 uur. “Goed nieuws voor de Schaarbekenaren en voor iedereen in het Gewest,” reageert Schaarbeeks burgemeester Bernard Clerfayt (Défi). Vanuit Zaventem klinken gelijkaardige reacties.

Donderdag bande de Brusselse rechter twee nachtelijke vluchtroutes en een landingsroute op Brussels Airport. Het gaat over de Kanaalroute over het centrum van Brussel, de Ringroute over het noorden van de stad en de landingsroute naar baan 01. Daar mogen tegen het einde van november geen vliegtuigen meer vliegen tussen 23.00 uur en 7.00 uur.

De beslissing betekent een eerste toegeving van de rechtbank aan de eisen rond nachtvluchten van Brussels leefmilieuminister Céline Fremault (CDH). De federale overheid heeft nu vier maanden de tijd om het vonnis uit te voeren, anders komen er boetes van 100.000 euro per week.

‘Eindelijk gelijk bewezen’
“Deze beslissing geeft gehoor aan alle slachtoffers van overlast door vluchten over Brussel. Die mensen vechten daar al verschillende jaren tegen,” aldus de gemeente Schaarbeek in een persbericht. Als Noord-Brusselse gemeente klinken er vanuit Schaarbeek (doorgaans samen met Evere) de meeste klachten over overlast door nachtelijke vluchtroutes.

“De Schaarbekenaren en alle andere omwonenden krijgen nu eindelijk gelijk,” zegt burgemeester Clerfayt. “De luchtvaartmaatschappijen overtreden de regels en dat is nu gerechtelijk erkend. Ik wacht vol ongeduld op de resultaten van de milieu-effectenstudie en de nieuwe voorstellen van de federale overheid.”

Ook Zaventemnaars tevreden
Ook vanuit de Brusselse noordrand zijn er al positieve reacties te horen op het nieuws van donderdag. Zo laten de Zaventemse comités Belgische Unie Tegen Vliegtuighinder en Piste 01 Ça Suffit weten dat ze vooral erg tevreden zijn dat er een einde komt aan “het complete wangebruik van landingspiste 01. 80 procent van de landingen op die baan tijdens de nacht overschrijden de Brusselse geluidsnormen,” klinkt het.

Maar de comités relativeren ook. “Het gaat hier om de zoveelste gerechtelijke uitspraak. De Belgische staat en Belgocontrol hebben die in het verleden ook al genegeerd.” Daarbij gaat de maatregel volgens de comités niet ver genoeg. Ze vragen een meer verregaande snoeisessie in de nog steeds talrijke nachtvluchten over het Brussels Gewest en directe omgeving.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni