Schone Kleren Campagne vraagt EU-Commissie meer transparantie op te leggen aan modemerken

© Belga
24/04/2017

Een handvol militanten van de Schone Kleren Campagne en de Franstalige tegenhanger achACT hebben maandag symbolisch actiegevoerd aan de zetel van de Europese Commissie aan het Brusselse Schumanplein. Ze willen dat de Commissie een minimum aan transparantie oplegt aan de modemerken in verband met hun productielocaties.

De twee organisaties zetten zich in voor een verbetering van de arbeidsvoorwaarden in de textielfabrieken die kleding maken voor de grote kledingmerken. Vier jaar na de instorting van het Rana Plaza-complex in Bangladesh, met 1.138 doden en meer dan 2.000 gewonden, blijven de werkomstandigheden er in de textielfabrieken precair en worden de mensenrechten er vaak met voeten getreden.

In 2013 was geen enkele informatie beschikbaar over de merken die zich bevoorraden in de fabriek. "Twee jaar van internationale campagne en burgermobilisatie was nodig om schadevergoeding te verkrijgen voor alle slachtoffers en hun families", zegt een verantwoordelijke van achACT.

Zo'n 200 kledingmerken, waaronder H&M, Mango, C&A en JBC, hebben intussen een vijf jaar durend akkoord getekend over de veiligheid van de gebouwen. Dat heeft betrekking op meer dan 1.500 fabrieken en meer dan twee miljoen arbeiders (op vier miljoen) in Bangladesh. "Tot vandaag hebben nog maar 50 fabrieken de na inspecties noodzakelijk geachte aanpassingen uitgevoerd. Er is dus veel vertraging", luidt het bij achACT.

Volgens het platform wordt één kledingstuk op twee die in Bangadesh gemaakt worden, verkocht in Europa. "Daarom willen we dat de Europese Commissie meer transparantie eist en de modemerken vraagt bepaalde informatie over hun leveranciers vrij te geven. Onze tweede eis is druk uit te oefenen op de regering in Bangladesh opdat ze de vrijheid van vereniging van arbeiders laat respecteren."

Momenteel hebben 22 merken, waarvan 13 bekend zijn op de Europese markt, zich ertoe verbonden om informatie vrij te geven over hun bevoorradingskanalen. Het gaat onder meer op Adidas, Asics, C&A, Esprit, GAP, G-Star Raw, H&M, Nike en New look. "Het systeem is nu vrijwillig. Wij vragen aan de Commissie dat ze de aanbeveling van het Europees Parlement volgt en het systeem verplicht maakt", zegt een woordvoerder van de consumentenorganisatie Test-Aankoop die de actie van Schone Kleren Campagne en achACT maandag steunde.

Donderdag wordt een open brief overhandigd aan de Europese Commissie.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni