Segregatie onderwijs blijft groot obstakel voor kwetsbare leerlingen

© Belga
31/08/2017

Segregatie in het onderwijs blijft het grootste obstakel voor gelijke kansen voor leerlingen uit kwetsbare milieus en/of leerlingen met een migratieachtergrond. Dat is de belangrijkste vaststelling uit de analyse van de resultaten van Nederlandstalige en Franstalige leerlingen in de Pisa-enquête 2015.

Die werd uitgevoerd door de 'Groupe de recherche sur les Relations Ethniques, les Migrations et l'Égalité' (GERME) van de Franstalige Brusselse universiteit ULB, op vraag van de Koning Boudewijnstichting

De Pisa-enquête, die de OESO sinds 2000 organiseert, toont dat de ongelijkheid in het onderwijs in België erg groot is. De recentste GERME-analyse benadrukt nog maar eens het gewicht van de sociaaleconomische achtergrond en de migratieachtergrond van leerlingen in zwakke schoolprestaties.

Deze factoren wegen in België veel zwaarder door dan in de andere landen. Een van de meest verontrustende vaststellingen van dit onderzoek is dat Vlaanderen en de Federatie Wallonië-Brussel zich wel bewust zijn van deze structurele kwaal, maar er niet in slagen ze aan te pakken.

'Dubbele handicap'
Leerlingen uit kwetsbare milieus of leerlingen met een migratieachtergrond hebben zo een dubbele handicap: ze hebben niet alleen af te rekenen met obstakels door hun origine, ze zitten ook samen in scholen die hen niet toestaan voldoende vooruitgang te boeken.

Internationale vergelijkingen tonen nochtans aan dat een gelijke toegang tot onderwijs ook mogelijk is voor leerlingen met een andere sociaaleconomische of migratieachtergrond, zonder dat de prestaties in het algemeen terugvallen.

De Koning Boudewijnstichting en GERME waren bij de eerste om de gevolgen van deze segregatie voor het schooltraject van kinderen met een migratieachtergrond in kaart te brengen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Jongeren

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni