Bruno De Lille

'Smet schuift verantwoordelijkheid mobiliteitsdoelen door'

SDS
© BRUZZ
16/02/2017

“Minister Smet hoopt dat hij massale steun van het publiek krijgt, zodat hij zijn eigen collega’s kan overtuigen”, zegt Bruno De Lille (Groen) over de aangekondigde brede consultatieronde voor het nieuwe Brusselse mobiliteitsplan. “Twee jaar voor het huidige plan afloopt, zegt hij al dat het onhaalbaar is. Het nieuwe plan zal dus niet ambitieuzer zijn.”

"Ik wil geen Iris 3-plan", zei minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) donderdagmiddag bij de aankondiging van de brede consultatie voor het mobiliteitsplan 2018-2028, de opvolger van het huidige Iris 2. “Toen Iris 2 werd goedgekeurd, wist iedereen eigenlijk al dat het nooit zou uitgevoerd worden", zei Smet. "Het was eerder een catalogus van goede bedoelingen."

"Iris 2 had toen nog geen kracht van wet", reageert de toenmalige staatssecretaris van Mobiliteit, en huidige fractieleider voor Groen in het parlement, Bruno De Lille. "Pas na de zesde staatshervorming werd het een afdwingbare ordonnantie. Het feit dat Smet nu al zegt dat het onhaalbaar is, toont zijn machteloosheid aan. Twee jaar voor Iris 2 afloopt, schuift hij de verantwoordelijkheid al door naar de volgende regering."

"Smet heeft totaal geen steun in zijn eigen regering. Ook van zijn parkeerordonnantie en taxiplan komt niks in huis. Hij hoopt nu dat hij massale steun van het publiek zal krijgen, zodat hij zijn collega’s kan overtuigen. Maar hen kennende zal hij van een kale reis terugkomen.”

'Gebrek aan ambitie'
De Lille wijst erop dat het nieuwe gewestelijke toekomstplan GPDO al een ruim luik mobiliteit bevat. “Als driekwart van het mobiliteitsbeleid al vastligt, mag de burger enkel nadenken over punten en komma’s. Het GPDO zet tot 2025 bijvoorbeeld niet meer in op trams in eigen bedding, maar enkel op de metro naar het noorden."

"Het GPDO heeft ook de ambitie om tegen 2025 het aantal fietsers te laten stijgen naar 7 procent. Dat is een stijging van 5 procent per jaar, terwijl de groep fietsers in het afgelopen decennium al jaarlijks met 10 procent is gestegen. En het afgelopen jaar was dat nog veel meer. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat die groei plots zou afzwakken. Smet maakt er zich hier makkelijk vanaf.”

“Ook qua daling van het autoverkeer is de lat weer wat lager gelegd. Het GPDO mist zeker ambitie, en ik vrees dus dat het mobiliteitsplan ook ambitie zal missen.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni