Start van heraanleg Madouplein en Leuvensesteenweg

© BRUZZ
06/11/2017

Vanaf vandaag begint eindelijk de heraanleg van de Kleine Ring tussen het Quetelet- en Madouplein, en van de gewestwegen vanaf het Sint-Joostplein. Er komen brede fietspaden op de Kleine Ring, en de Leuvensesteenweg wordt deeltijds autovrij.

De werken beginnen een jaar later dan eerst gepland, door de aanslepende discussie tussen burgemeester Emir Kir (PS) en minister van Mobiliteit Smet (SP.A) over de plannen. Nu is het dan toch zo ver.

Het Gewest gaat de hele Kleine Ring van dubbele fietspaden voorzien. Na de zone rond het Zuidstation is de buurt rond Madou in Sint-Joost de tweede zone die wordt aangepakt. Om plaats te maken voor de fietspaden wordt de rijweg op een paar plaatsen licht versmald.

Kruispunt aan Madoutoren
Aan de Madoutoren verdwijnt de tijdelijke rotonde. Er komt een kruispunt met verkeerslichten met daarnaast, voor de toren, een voetgangers-esplanade. Bussen krijgen er een eigen rijstrook om de voortdurende files te omzeilen.

De Leuvensesteenweg – het toneel van het tijdelijke experiment met de voetgangerszone Walking Madou - wordt uiteindelijk parttime autovrij. Autoverkeer is doordeweeks verboden tussen 7 en 19 uur, bussen van de MIVB kunnen er wel de hele dag passeren. De burgemeester van Sint-Joost, Emir Kir (PS), noemde Walking Madou bij zijn aantreden ‘idioot’ en gaf niet toe tot hij van het Gewest verkreeg dat auto’s er ’s avonds en in het weekend in één richting mogen rijden.

De steenweg wordt heraangelegd van gevel tot gevel, zonder niveauverschillen. Op de parallelle Scailquinstraat blijft verkeer in twee richtingen mogelijk, met een rijstrook voor bussen in de richting van het stadscentrum.

Eerste fase tot mei 2018
In een eerste fase voeren de nutsbedrijven (water, gas, elektriciteit, telecom) hun werkzaamheden uit in de Leuvensesteenweg, tussen het Sint-Joostplein en het Madouplein. Nadien volgt Brussel Mobiliteit met de volledige heraanleg. De werf duurt tot eind mei 2018.

De Leuvensesteenweg zal in die periode afgesloten zijn, behalve voor de hulpdiensten, leveringen, de huisvuilophaling, fietsers en voetgangers. De buslijnen in de straat rijden om via de Scailquinstraat.

In volgende fases komen de Sterrenkundelaan, de kruispunten van de Kleine Ring, de Bischoffsheimlaan en uiteindelijk de Scailquinstraat aan de beurt. De werken zullen tot februari 2019 duren en kosten 6,2 miljoen euro.

Gebruik de schuifregelaar op de presentatie hieronder om de veranderingen aan Madou te zien.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node, Politiek, Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni