Stemmen uit de voetgangerszone: ‘Gooi de centrale lanen nu terug open’

© BRUZZ
22/06/2016

Eén ding staat vast. De voetgangerszone was talk of the town het afgelopen jaar. En iedereen heeft zijn mening klaar. Maar wat denken de mensen die er wonen, of er veelvuldig gebruik van maken? We spraken met een automobilist, een fietser, en een handvol bewoners.

"De automobilist is gezien"

Freddy Neyts, bewoner en automobilist

neyts BRUZZ 1528
“De voetgangerszone is een slechte zaak voor de mobiliteit. Ik had hier voor gewaarschuwd. Het verkeer in de Vijfhoek is door het autovrij maken van de centrale lanen niet verdwenen maar heeft zich verplaatst naar de wijken errond. Ik heb zelf in 2014 en 2015 een telling gedaan in mijn straat (Léon Lepagestraat, red). In een jaar tijd bleek het aantal fietsers gestegen van 10 naar 14. Het aantal auto’s van 110 naar 280. De autodruk is sindsdien niet verminderd. De Dansaertstraat, de Paepenvest, alles zit muurvast tijdens de spits. Ik doe er tegenwoordig een kwartier over om met de wagen naar Sainctelette te geraken.”

“Kijk, ik heb niets tegen voetgangerszones, maar ook de automobilist heeft recht om zich te verplaatsen. Er is niemand die me kan verplichten om één keer per week met de fiets inkopen te toen. En ik sta niet alleen: er wonen in de Vijfhoek een pàk automobilisten. Neem dat maar van mij aan.”

“Alles het aan mij lag, gaan de centrale lanen terug open. Ze zijn bedoeld om mensen van Noord naar Zuid te brengen. Wat is er mis mee? De miniring die in de plaats kwam dient tot niets. Officieel telt die twee rijvakken, maar door de fietsers in tegenrichting en stationerende bestelwagens, is dat haast nooit het geval. Dat er dan wat pleintjes en enkele straten autovrij worden gemaakt, daar heb ik geen enkel probleem mee, maar de automobilist moet van A naar B kunnen rijden.”

“Nog een laatste punt van kritiek. De bewoners zouden inspraak krijgen. Daar hebben we niet veel van gemerkt. En ik ben dan nog gepriviligieerd (Neyts is voorzitter van de lokale Open VLD afdeling), maar mijn buren hebben zich helemaal niet kunnen uitspreken over de voetgangerszone.” (SVG)

"We stoppen met klagen"

Linda Van Waesberge, woordvoerster handelaars Dansaertwijk en bewoonster

Linda Van Waesberge
De handelaars van de Dansaertwijk hebben besloten om te stoppen met zagen. Mensen willen immers niet shoppen waar geklaagd wordt.”

“Niet dat er geen reden tot klagen is. De winkels hebben het afgelopen jaar flinke verliezen geleden, sommigen dertig procent, anderen vijftig procent of meer.”

“Toegegeven, de aanslagen en de tunnelproblemen zitten er ook voor iets tussen, maar het begon vorige zomer met de piétonnier. De winkeliers steunen dan ook de rechtszaak die twee handelaarsverenigingen hebben aangespannen tegen het stadsbestuur. Maar ondertussen moet de winkel blijven draaien. De handelaars beseffen dat jammeren de zaken alleen maar verergert.”

“Hun houding is nu dan ook: positief vooruit. We blijven er op hameren dat de benedenstad bereikbaar is en gaan een plannetje maken met daarop de boetieks en leuke adresjes. Ook komt er weer een modeparcours en in september organiseren we een picknick in de Dansaertstraat en de Lepagestraat. Met positieve boodschappen en acties willen we tonen dat het hier leuk shoppen is, veel leuker dan winkelen van achter de computer.”

“Ik woon zelf sinds 1984 in de buurt en ben de grootste fan van Brussel. Maar de piétonnier is echt beschamend. Het idee was niet slecht, maar het is zo verschrikkelijk amateuristisch aangepakt dat het alleen maar kon mislukken. Zonder grondig onderzoek hebben ze die voetgangerszone in ons gezicht geknald. Alleen al op esthetisch vlak is het om te huilen. Waarom trouwens de centrale lanen afsluiten en wel auto’s laten rijden in toffe stukjes Brussel als Sint-Goriks of de Zavel? Voor mij is de enige oplossing: de boulevard vandaag weer openstellen. En eventueel over vijf jaar, als alles bestudeerd is, met iets beters komen.” (HUB)

"Stad heeft communicatie uit handen gegeven"

kwinten BRUZZ 1528
Kwinten Lambrecht, bewoner en fietser

“Ik heb een dubbel gevoel. Enerzijds euforie dat Brussel eindelijk zo’n stap zet. Anderzijds is er de frustratie over de slechte aanpak. Er is echt te weinig gecommuniceerd. Nu hangen er banners en affiches boven de Anspachlaan, maar dat hadden ze zes maanden voordien moeten doen. Ze hadden filmpjes kunnen maken om mensen te informeren, een speciaal krantje schrijven, weet ik veel. Ook het voortraject met buurtbewoners en handelaars liet duidelijk te wensen over.”

“Door het slecht aan te pakken heeft de stad de communicatie aan de tegenstanders gelaten. Die kwamen al snel met allerlei Facebookpagina’s en websites om dingen aan te klagen. Soms heel amateuristisch en ze maken zichzelf belachelijk met reclame of met gekke complottheorieën, maar het antwoord van de Stad was telkens te mager om de perceptie te veranderen. Het probleem van de netheid bijvoorbeeld had men sneller moeten kunnen oplossen. In het weekend blijft dat nu nog vaak een probleem.”

“Voor de fietsers is de situatie niet verbeterd. In de voetgangerszone is het aangenaam rijden, ja. Daarbuiten heeft men hier en daar wat lijntjes geschilderd, maar die zijn ondertussen alweer vervaagd. Er blijven ook tal van missing links bestaan. De Stad belooft wel beterschap, maar dat wil ik nog wel eens zien.“
“Ander probleem is dat Yvan Mayeur de voetgangerszone is gaan verpersoonlijken, terwijl hij weinig legitimiteit heeft omdat hij burgemeester werd als opvolger. Dat maakte hem tot een makkelijk doelwit van tegenstanders.” (LV)

"Wij willen niet in Disneyland wonen"

dumoulin BRUZZ 1528
Jean-François Dumoulin, bewonerscomité Brussel-centrum, architect

“Burgemeester Mayeur heeft alles omgekeerd gedaan: in de plaats van eerst een effectenstudie te laten uitvoeren en de mogelijke gevolgen te bestuderen, sluit hij de centrale lanen gewoon af. Achteraf moet hij dan een reeks aanpassingen doen. Ook nu weer, op het De Brouckèreplein en in de Zuidstraat, het is gewoon prutswerk. Bovendien luistert hij naar niemand. Pas toen hotel Métropole van de rechter gelijk had gekregen, mochten er weer auto’s tot aan het hotel rijden.”

“Als de Stad een test had willen doen, had ze dat beter kunnen doen op een mooi ingerichte strook van twintig meter. Nu kijken we al een jaar tegen die enorme lelijkheid aan. De centrale lanen zijn een zone zonder ziel geworden, zonder controle ook. Het is niemandsland. Mijn dochters voelen zich niet meer op hun gemak als ze ‘s avonds de boulevard moeten oversteken.”

“Hier en daar een kleine piétonnier kan volgens mij wel. Maar je moet de centrale as van je stad niet volledig autovrij maken. Daar moet je auto’s, fietsers, en voetgangers mengen. Want nu zitten de auto’s, die nog steeds dwars door de stad rijden, in de kleine straatjes.”
“De piétonnier die de Stad wil, is trouwens niet bedoeld voor de bewoners, maar voor toeristen. Het wordt een soort grote speelplaats met alleen nog grote ketens. Kleine, zelfstandige winkeltjes zullen de huur niet meer kunnen betalen. Van een duurzame woonstad verwordt Brussel tot een kapitalistische consumptiestad. De bewoners zijn dat beu, ze willen niet in een Disneyland wonen.” (HUB)

"Brussel wil enkel nog bewoners zonder auto"

fdepauw 2 BRUZZ 1528
Freddy De Pauw, bewoner

“Een voetgangerszone in hartje Brussel is een uitstekend idee. Overal ter wereld heb je die al lang. Ik was onlangs in Singapore en Innsbruck. München, Frankfurt en Berlijn tellen voetgangerszones. In Straatsburg is de voetgangerszone ronduit schitterend omdat er zeer goed is over nagedacht. Kenmerkend voor de meeste steden is dat er een voetgangerszone is in kleinere straten waar er ook iets te zien is. Er is ook beperkt autoverkeer voor de bewoners.”

“In Brussel daarentegen is alles holderdebolder gebeurd. De verkeerde straten werden gekozen. De centrale lanen autovrij maken was geen goed idee..Het Beursplein moest per sé verkeersvrij worden omdat daar het biermuseum komt. Ik vrees voor een speculatiegolf. Een gevestigde waarde als het nachtrestaurant Le Chat Noir kreeg zijn huurcontract niet meer verlengd en café de Falstaff werd al vele jaren slecht beheerd maar moet er nu opeens mee ophouden. Vreemd.”

“De overlast door auto’s aan het Sint-Goriksplein is enorm. Vrienden van mij gaan verhuizen omwille van de auto’s, terwijl de omgeving van Sint-Goriks en de Sint-Katelijnestraat – waar de handel bloeit – ideaal zijn voor een voetgangerszone.”

“Ik ken geen bewoners van de centrale lanen die positief zijn. Een ex-collega gaat verhuizen omdat hij ‘s avonds na het werk zijn auto aan het kanaal moet parkeren. Er is nergens nog plaats voor bewoners. De stad zou moeten zeggen tegen potentiële bewoners van het centrum dat ze alleen nog mensen willen die geen auto hebben.” (DV)

Voetgangerszone Vijfhoek

Het centrum van Brussel kreeg midden 2016 een fikse uitbreiding van zijn voetgangerszone. De werken voor de heraanleg van de zone zijn nog altijd aan de gang.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving, Voetgangerszone Vijfhoek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni