© Lukas Pysson | De taxi's verzamelen aan het Rogierplein. Daarna rijden ze door naar de kabinetten van minister voor Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) en minister-president Rudi Vervoort (PS).

Opnieuw komt de taxisector in opstand tegen Uber en het gebrek aan communicatie over het taxiplan. Vanaf 7 uur verzamelen honderden taxichauffeurs op het Rogierplein, om van daaruit naar het kabinet van minister voor Mobilieit Pascal Smet (SP.A) te rijden en naar dat van minister-president Rudi Vervoort (PS).

Alle Brusselse taxiverenigingen zullen aan de staking deelnemen, en woordvoerder van de taxifederatie Pierre Steenberghen verwacht dat honderden taxichauffeurs dinsdag zullen deelnemen aan de actie op het Rogierplein.

Momenteel verzamelen de actievoerder aan dat plein, daarna zullen ze doorrijden naar de kabinetten van minister voor Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) en minister-president Rudi Vervoort (PS). Voorlopig blijft de verkeershinder door de betoging beperkt.

'Te weinig overleg met sector'
Concreet vragen de Brusselse taxichauffeurs om maatregelen die de komst van Uberchauffeurs uit Vlaanderen en Wallonië tegengaat, om zo de concurrentiestrijd met de Brusselse chauffeurs te stoppen.

Daarnaast verwijzen ze naar de trage ontwikkeling van het taxiplan, dat twee jaar geleden al werd aangekondigd. De taxichauffeurs verwijten de minister bovendien te weinig te overleggen met de sector. "De sector werd niet geraadpleegd over de uitgangspunten en de grondslagen van het plan, zoals gevraagd door andere leden van de regering,” zegt Marc Delire, voorzitter van Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen.

Tot slot betreuren de actievoerders dat minister Smet het serviceaanbod wil uitbreiden met 1.200 extra voertuigen, zonder daarvoor een impactstudie te hebben gedaan. "Dit zal het gebrek aan rendabiliteit van de sector enkel vergroten," besluit Sam Bouchal van taxifederatie Febet.

Ordonnantie onderweg
"De actie komt niet van de chauffeurs maar van de exploitanten", reageert Mathias Dobbels, woordvoerder van minister Smet. "Dat is een belangrijke nuance."

Op dit moment werkt het kabinet Smet aan een ordonnantie, die wordt besproken op regeringsniveau. "Die zit in de laatste fase, en is gebaseerd op het taxiplan dat in april is goedgekeurd, maar waarna wel degelijk nog overleg met de sector heeft plaatsgevonden", aldus Dobbels.

Of de huidige ordonnantie opnieuw voor licenties aan chauffeurs in plaats van aan taxibedrijven gaat, wil Dobbels niet kwijt. "Over de inhoud kan ik niks zeggen", klinkt het.

Limousine
Maar volgens oppositielid Bruno De Lille zit daar de angel. "Ook binnen zijn eigen regering is weinig draagvlak voor zijn plan", zegt De Lille aan BRUZZ. "Zo kiest de PS in tegenstelling tot de SP.A voluit de kant van de taxisector, en is die gekant tegen het zelfstandig maken van alle chauffeurs. Sommige chauffeurs willen dat helemaal niet. En in het geval van Uber gaat het nog eens om schijnzelfstandigen ook."

Nog volgens De Lille is het huidige verzet vooral ingegeven door een soort wettelijk niemandsland. "Op het vorige plan is geen controle meer, en een nieuw plan is er nog niet. Daardoor komen bijvoorbeeld honderden zogenaamde limousines de markt verstoren. Het zijn gewone auto's maar met een andere licentie en een nummerplaat die begint met TL in plaats van met TX. Maar in de praktijk doen die het werk van een normale taxi. En daarop wordt niet gecontroleerd."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni