De tijdelijke terrassen op de Haachtsesteenweg beroeren de gemoederen in Sint-Joost-ten-Node.

Terrassen op parkeerplaatsen in Sint-Joost leiden tot wrevel

MD
© BRUZZ
15/06/2016

In Sint-Joost-ten-Node zijn heel wat bewoners ontevreden over de tijdelijke terrassen van de restaurants en snackbars op de Haachtsesteenweg. Die nemen parkeerplaatsen in op plaatsen waar de parkeerdruk al bijzonder hoog is. "Een duidelijk voorbeeld van het inconsequente mobiliteitsbeleid", zegt oppositiefractie Ecolo-Groen.

Op Facebook vallen heel wat verhitte reacties te lezen over de tijdelijke terrassen van restaurants, brasseries en snackbars in Sint-Joost-ten-Node. Die worden geïnstalleerd op parkeerplaatsen op de Haachtsesteenweg en de Dwarsstraat. “Nóg een terras, ik ben het beu”, reageert een bewoner. “Het zijn er te veel, ze zien er niet uit, en wie wil er nu eten met zicht op het verkeer?”, vraagt een directe buur zich af. “Moet lekker zijn, een bord met benzinesaus”, klinkt het nog. De bewoners klagen vooral over het gebrek aan parkeerplaatsen en vragen zich af of terrassen op die plaatsen toegelaten zijn.

Dat is het wel degelijk, klinkt het bij de communicatiedienst van burgemeester Emir Kir (PS). Uitbaters van restaurants en brasseries mogen tijdens de zomer, van 1 juni tot 30 september, een terras plaatsen voor hun deur. Zij betalen aan de gemeente 200 euro per parkeerplaats die ze innemen. “Het doel is om een familiale en toffe sfeer te creëren tijdens de zomermaanden”, zegt de communicatiedienst van de gemeente Sint-Joost.

'Nooit een mobiliteitsplan gehad'

Toch rijzen er vragen over het idee om uitgerekend op de Haachtsesteenweg, een drukke verkeersader, terrassen te installeren op parkeerplaatsen. “Dit is een mooi voorbeeld van het inconsequente beleid op vlak van mobiliteit in onze gemeente”, zegt Frederic Roekens van Ecolo-Groen. “We zijn natuurlijk vóór meer gezelligheid en minder auto’s in onze gemeente, maar we kunnen de bestaande verkeersdruk niet negeren.”

“Het ene moment laat burgemeester Kir bewoners op het voetpad parkeren wegens het gebrek aan parking en belooft hij dat hij privé-parkings zal openstellen voor bewoners. Daar komt dan niets van in huis, en iets later laat hij uitgerekend op de Haachtsesteenweg terrassen installeren op parkeerplaatsen”, gaat Roekens verder. “Toegegeven, er zijn weinig plaatsen in onze gemeente waar terrassen kunnen staan. Ik begrijp dat de burgemeester de handelaars wil tegemoetkomen, maar dit is maar een kleine kwestie binnen een veel groter probleem: Sint-Joost heeft nooit een mobiliteitsplan gehad.”

Euro Foot Village

Ecolo-Groen is ook verbolgen over het feit dat de uitbaters wel een som moeten betalen aan de gemeente, terwijl bijvoorbeeld de privé-uitbaters van het nieuwe Euro Foot Village op het Rogierplein niets hoeven bij te dragen. Werden die verplicht om de gangbare prijs van zeventien euro per vierkante meter per dag te betalen, en dat voor een totale duur van ongeveer een maand, dan zou dat de gemeenten ongeveer 800,000 euro opleveren. Dat rekende de partij eerder uit. Roekens zelf houdt het op minstens 400,000 euro, “nog altijd een aanzienlijke som die de gemeente goed zou kunnen gebruiken.”

De gemeente Sint-Joost oppert dat er lang niets op het Rogierplein heeft kunnen plaatsvinden door de vele werken en dat ze nu een investering wil doen om het plein te laten floreren. “De waarde van zo’n evenementen, die een maand lang het plein doen leven, is voor ons belangrijker dan de financiële opbrengst”, aldus het gemeentebestuur.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni