Touring over zone 30: 'Snelheidslimieten moeten geloofwaardig blijven'

© Belga
13/11/2017

Mobiliteitsorganisatie Touring is niet te vinden voor een zone 30 voor het volledige Brusselse gewest, zoals opgenomen in een plan van Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) en minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). "Snelheidslimieten moeten geloofwaardig zijn", aldus Touring-woordvoerder Danny Smagghe. Bij mobiliteitsclub VAB staan ze wel achter het idee. "Het kan helpen om meer mensen op de fiets te krijgen."

Een veralgemeende zone 30 in het gewest valt volgens Danny Smagghe, woorvoerder van mobiliteitsorganisatie Touring, onmogelijk te controleren. "We begrijpen dat een zone 30 nodig is op wegen zonder veilige fietsinfrastructuur, maar voor veel andere wegen is het een ongepaste maatregel", aldus Smagghe. "Anders verlies je elk draagvlak, ook op plaatsen waar een zone 30 wel noodzakelijk is."

VAB wel voorstander
Bij mobiliteitsclub VAB juichen ze het initiatief wel toe, al pleiten ze wel voor een verstandige aanpak. "Om meer mensen op de fiets te krijgen, is het belangrijk dat de snelheid verlaagd wordt op plaatsen waar geen veilige fietsinfrastructuur voorhanden is. Een zone 30 is dus te begrijpen, maar je moet er verstandig mee blijven omgaan", klinkt het.

Volgens VAB moeten er wegen voor doorstroming geselecteerd worden, waar de snelheidslimiet wel nog op 50 kilometer per uur blijft en er in een veilige fietsinfrastructuur voorzien wordt. "Snelheid komt immers als zeer bedreigend over voor fietsers. Het gaat hier bovendien niet enkel om een veiligheids-, maar ook om een mobiliteitskwestie. Want voor de mobiliteit in Brussel in de toekomst is het essentieel dat meer mensen de overstap maken naar de fiets."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni