Tweetalige lerarenopleiding volgend jaar van start

Bettina Hubo
© BRUZZ
22/02/2017

De Erasmushogeschool en de Haute Ecole Francisco Ferrer (HEFF) beginnen met een tweetalige lerarenopleiding. Studenten die na een bachelor in de ene school nog een traject in de andere voltooien, kunnen in beide taalgemeenschappen aan de slag. “Dat is alleen weggelegd voor de happy few,” zegt Frank Noten, directeur Onderwijs van de Erasmushogeschool.

Echt tweetalig onderwijs is er nog altijd niet of nauwelijks in de hoofdstad. Maar in het Brussels regeerakkoord en het bestuursakkoord van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) werd wel ingeschreven dat er werk moest gemaakt worden van een tweetalige lerarenopleiding. “Als we ooit met tweetalig onderwijs zouden beginnen, heb je tweetalige leerkrachten nodig. Daarvan zijn er nu steeds minder,” zei VGC-collegevoorzitter Guy Vanhengel (Open VLD) dinsdag bij de presentatie van de nieuwe opleiding.

Voor het proefproject ging de VGC in zee met de Erasmushogeschool en de HEFF, een school van de stad Brussel. “Wij doen graag mee, want we kampen met een groot tekort aan leerkrachten voor onze Nederlandstalige basisscholen, dit kan een oplossing zijn,” zei Brussels schepen van Onderwijs Faouzia Hariche (PS).

Volgend schooljaar gaat in beide hogescholen de vernieuwde driejarige bachelor lager onderwijs van start. Daarin zal er meer aandacht zijn voor de andere landstaal, voor taalpedagogie en voor de grootstedelijke problematiek. “Het is onze bedoeling om van al onze bachelorstudenten taalsensitieve leerkrachten te maken die maximaal voorbereid zijn op de Brusselse context,” zegt Frank Noten. “Vanaf het eerste jaar zijn er taalimmersiestages en gemeenschappelijke activiteiten met de HEFF-studenten. Zo hopen we ook een positievere houding aan te kweken ten aanzien van de andere taalgemeenschap. Daar schort het soms wat aan, zeker bij studenten die uit een eentalige context komen.”

Ondertussen bereiden beide instellingen de vervolgopleiding voor. Want studenten die hun bachelor afronden in de ene school kunnen daarna in de andere instelling een verkort traject volgen en op die manier nog een diploma in de andere landstaal krijgen. Het is dus geen echte bidiplomering: het ene diploma is erkend door de Vlaamse Gemeenschap, het andere door de Franse. Hoe lang het vervolgtraject zal duren, ligt nog niet vast. “We schatten één academiejaar, zestig studiepunten,” zegt Noten.

Hij gaat er niet van uit dat iedereen met twee diploma’s zal eindigen. “Dat zou te ambitieus zijn. Slechts enkelen, de perfect tweetaligen, zullen als volwaardig klasleraar in de twee onderwijssystemen lesgeven. Het is immers niet aan iedereen gegeven om de andere landstaal voldoende onder de knie te krijgen. Als het taalniveau van de HEFF-studenten niet hoog genoeg is, verwacht ik niet dat ze naar ons zullen overstappen. Wij hanteren immers een officieel referentiekader waarin het vereiste taalniveau voor het Nederlands vastligt. En daar wijken we niet van af. Als wij na het vervolgtraject een diploma afleveren is dat ook meteen een bekwaamheidsattest voor heel Vlaanderen.”

Hiermee pareert Noten de kritiek van de N-VA op het project. Vorige week zei Brussels parlementslid Liesbet Dhaene te vrezen dat er Franstalige leerkrachten in het Nederlandstalige onderwijs terecht zullen komen zonder voldoende kennis van het Nederlands.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: actua

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni