Uber waarschuwt voor nare gevolgen taxivergunning na Europees advies

© Belga
11/05/2017

Beschouwd worden als vervoersdienst verandert niets aan de manier waarop Uber nu al werkt in Europa. "Maar het ontneemt de Europeaan wel de mogelijkheid tot een betrouwbare rit met een simpele druk op de knop,” zegt Uber na een advies van de advocaat-generaal bij het Europees Hof van Justitie. Dat advies zegt dat Uber met vergunningen moet werken, net als in het taxiplan van Brussels mobiliteitsminister Pascal Smet.

Uber is wel degelijk een vervoersdienst en niet gewoon een online platform. Daardoor kan Uber door EU-lidstaten verplicht worden om over de nodige taxivergunningen of andere licenties te beschikken. Dat zegt althans de advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie donderdag. Het advies is niet bindend, maar wordt wel vaak gevolgd door de rechters van het hof.

Verplichte taxivergunningen veranderen niets aan de huidige manier van werken bij Uber in Europa, maar het staat wel verandering in de weg, aldus de woordvoerder. Want de verplichting “zou de hoogstnoodzakelijke hervormingen ondermijnen van achterhaalde wetten die miljoenen Europeanen de toegang verhinderen tot een betrouwbare rit via een simpele druk op de knop," klinkt het. Want in se wil Uber gewoon een online platform zijn en geen vervoersdienst, zoals in de VS het geval is.

Maar volgens de advocaat-generaal is Uber wel degelijk een vervoersdienst en niet gewoon een app. Daardoor kan het bedrijf door EU-lidstaten verplicht worden om over de nodige taxivergunningen of andere licenties te beschikken. Voorlopig wacht Uber het definitieve arrest af. Het advies van de advocaat-generaal is immers niet bindend.

De Europese Uber-geschiedenis
De komst van Uber heeft bij taxibedrijven in tal van Europese steden kwaad bloed gezet. Via de app kan je in de omgeving snel beschikbare chauffeurs vinden die je willen meenemen, je traject doorgeven en automatisch betalen. Het kan daarbij zowel gaan om professionele als particuliere chauffeurs.

Na klachten van het Spaanse taxibedrijf Elite Taxi buigt het Europees Hof van Justitie zich nu over de kwestie. Ook in Barcelona beschikken noch Uber Spain, noch de eigenaars of de chauffeurs van de wagens immers over de nodige taxivergunningen en licenties. Oneerlijke concurrentie dus, vindt Elite Taxi.

Brussel
Concreet zullen de Europese rechters nu moeten uitmaken of Uber beschouwd moet worden als een vervoersdienst, dan wel als een 'dienst van de informatiemaatschappij'. Advocaat-generaal Maciej Szpunar is alvast overtuigd van het eerste en somt daarvoor een hele reeks argumenten op. Zo legt Uber de voorwaarden op om te kunnen deelnemen, beloont het chauffeurs die vaak rijden, bepaalt het feitelijk de prijs en oefent het de facto invloed uit op de kwaliteit van het werk.

Als de Europese rechters het advies van Szpunar volgen, dan wordt dat een lelijke streep door de rekening van Uber. Voor Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) zou het dan weer goed nieuws zijn. Smet beklemtoonde eind vorige maand nog dat hij niet van plan is Uber te "legaliseren". Uber mag actief zijn in Brussel, maar onder de voorwaarden die voor alle taxi's gelden, vindt hij.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni