Maar liefst 94 procent van de Uberchauffeurs in Brussel bestaat uit mannen tussen 18 en 39 jaar oud, waarvan 40 procent een diploma hoger onderwijs op zak heeft. Dat blijkt uit een studie in opdracht van het bedrijf zelf. Een vijfde van de chauffeurs was werkzoekend vooraleer ze via de Uber-applicatie aan de slag konden en voor meer dan de helft van de chauffeurs vormt de applicatie ook de belangrijkste bron van inkomsten.

Dat blijkt uit onderzoek van studiebureau Ipsos, dat in opdracht van Uber de profielen van de chauffeurs die rijden voor het platform in kaart bracht. Ipsos peilde zo tussen 5 en 14 juni van dit jaar bij 262 Uberchauffeurs naar hun achtergrond.

Het onderzoek toont aan dat 94 procent van de bevraagde chauffeurs mannen zijn tussen 18 en 39 jaar oud. Van die chauffeurs heeft 46 procent een diploma secundair onderwijs, slechts 40 procent heeft ook een diploma hoger onderwijs op zak. Daaruit vloeit ook dat 21 procent van de chauffeurs werkzoekend was alvorens ze via de Uber-applicatie aan de slag gingen.

Verder geeft 62 procent geeft aan dat ze de enige kostverdiener binnen het gezin zijn. Voor 52 procent is Uber zelfs het allerbelangrijkste inkomen, een cijfer dat nog stijgt naar 66 procent voor chauffeurs jonger dan 30 jaar.

Chauffeurs zijn hun eigen baas
Bovenstaande cijfers tonen aan dat Uber voornamelijk bij laaggeschoolde mannen scoort, die via de applicatie snel werk kunnen vinden. Daarvoor moeten kandidaat-chauffeurs zich wel het zelfstandigenstatuut aanmeten. Uber benadrukt immers steeds dat het geen officiële vervoersdienst is, maar eerder een platform dat vraag (klanten) en aanbod (chauffeurs) met elkaar verbindt via de applicatie. Het heeft de chauffeurs dus niet in loondienst, een idee dat door verschillende Europese rechters al werd aangevochten.

Dat het zelfstandigenstatuut geen werkzekerheid of andere voordelen zoals vakantiedagen biedt, lijkt de meeste Uberchauffeurs overigens niet te deren. Uit de studie van Ipsos blijkt dat 81 procent van de chauffeurs het net als een groot voordeel ziet zijn of haar eigen baas te kunnen zijn. 90 procent geeft aan dat het feit dat ze hun uren zelf kunnen kiezen de belangrijkste reden is waarom ze het platform gebruiken. Daarnaast geeft ook 70 procent aan dat het leren kennen van nieuwe mensen een aantrekkelijk aspect vormt van hun werk.

Tenslotte blijkt uit de studie dat ongeveer twee derde van de chauffeurs in Brussel woont, waarvan 16 procent in Brussel stad, 10 procent in Anderlecht en 6 procent in Molenbeek, Schaarbeek en Jette. De overige chauffeurs komen uit de brede rand rond Brussel. 22 procent van de chauffeurs zijn Vlamingen van wie 9 op de 10 in Vlaams-Brabant wonen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni