Pieter Timmermans, gedelegeerd bestuurder van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), wil een kilometerheffing in plaats van een verkeersbelasting. Dat zegt hij naar aanleiding van een door het VBO besteld onderzoek, waaruit blijkt dat de Belg de wagen in de toekomst niet minder zal gebruiken. Hij pleit ook voor nachtleveringen en een optioneel mobiliteitsbudget in plaats van de bedrijfswagen.

Uit een enquête die het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) bij 1.000 werknemers en 431 werkgevers liet uitvoeren, blijkt dat zowel werkgevers en werknemers vinden dat het publiek en privaat transport niet op elkaar zijn afgestemd.

Van de respondenten denkt slechts 21,9 procent de eigen auto in de toekomst minder te zullen gebruiken. Ruim zes op de tien denken die evenveel te zullen gebruiken als vandaag, en 14,6 procent meent dat dat vaker het geval zal zijn.

Wel denkt een kleine helft van de ondervraagden (45 procent) vaker de fiets of het openbaar vervoer te zullen nemen. Een op de tien respondenten meent dat hij dat minder zal doen dan vandaag.

Wat het verkeersbeheer betreft, vinden minder dan drie op de tien Belgen (28 procent) dat dat efficiënt is in hun regio. Het gaat daarbij bijvoorbeeld over omleidingen, verstoord verkeer, synchroniseren van stoplichten of geleiding naar parkeerplaatsen. Bijna acht op de tien ondervraagden (79,1 procent) zijn van mening dat het aanbod van publiek en privaat transport niet op elkaar afgestemd is.

Volgens Pieter Timmermans, gedelegeerd bestuurder van het VBO, is het daarom een absolute must om met een globaal mobiliteitspact het Belgische fileleed een halt toe te roepen.

3 maatregelen
Volgens het VBO is het beter om een ‘slimme’ kilometerheffing in te voeren voor alle voertuigen op de weg, die het verbruik in plaats van het bezit van een voertuig belast. Die heffing zou variëren in functie van plaats, tijdstip en vervuiling. De belasting op inverkeerstelling en de verkeersbelasting worden bijgevolg afgeschaft.

Het VBO wil daarnaast ook de toegang tot de stad te verbeteren via het mogelijk maken van stille avond- en nachtleveringen. In en rond de steden zijn de verplaatsingen het talrijkst en ook het meest problematisch. Een wettelijk kader hiervoor is dan ook noodzakelijk.

Het mobiliteitsbudget is dan weer een alternatief voor de bedrijfswagen waarop de werknemer aanspraak kan maken. Geen verplichting, maar de werkgever die beslist om een werknemer al dan niet een mobiliteitsbudget aan te bieden. Wanneer de werknemer daarop ingaat, kan hij zijn bedrijfswagen volledig inruilen voor duurzame vervoermiddelen en -diensten, of voor een goedkopere bedrijfswagen kiezen om deze te combineren met bus, tram en metro.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni