velofabrik BRUZZ ACTUA 1574

Velofabrik staakt productie

Laurent Vermeersch
© BRUZZ
13/06/2017

Velofabrik is gestopt met de verkoop en assemblage van fietsen. Na twee jaar bleek de activiteit niet rendabel. De coöperatie broedt nu op een nieuw businessmodel.

Fietsen maken door en voor Brusselaars, dat was de opzet van Velofabrik. De coöperatie ging van start in 2015 en verkocht in twee jaar tijd bijna 250 fietsen. Dat is minder dan beoogd. Niet omdat de vraag zou tegenvallen, maar omdat de organisatie heel kleinschalig werkt – met één monteur – en de levering van fietskaders soms maanden vertraging opliep.

De klanten toonden zich meestal tevreden over de kwaliteit van de fietsen, zo blijkt uit een enquête. De meerderheid vond ook de prijs, gemiddeld 900 euro, niet buiten proportie. Waarschijnlijk ligt het bedrag echter nog te laag om lokaal te kunnen produceren met alleen Europese onderdelen. Per rijwiel boekte Velofabrik gemiddeld een verlies van 244 euro. Daarom besliste de coöperatie dit voorjaar om de verkoop en de productie van fietsen te staken.

“Het is niet gemakkelijk om bestellingen te weigeren, maar we konden niet buiten de conclusie dat onze activiteit niet rendabel is,” vertelt Jean-Philippe Gerkens van Velofabrik. “Een deel van de onverwachte kosten was accidenteel, zoals onderdelen die gevoelig duurder werden, andere hebben we slecht ingeschat.” Onder meer de tijd, en dus het geld, nodig voor de assemblage, maar ook de administratie en de marketing werden onderschat.

Voorlopige conclusie? “We willen verder doen, want de vraag is er en mensen willen er ook voor betalen, maar het is niet evident om op kleine schaal te produceren voor een kleine markt als Brussel. Daardoor betalen we een te hoge inkoopprijs bij onze leveranciers.” Daarnaast speelt ook de concurrentie. Enerzijds van goedkopere fietsen, geproduceerd in Azië, anderzijds van meer gevestigde kwaliteitsmerken uit bijvoorbeeld Duitsland.

Doorstart?
Het blijft de bedoeling om begin volgend jaar een doorstart te maken. “We hebben enorm veel geleerd de voorbije twee jaar,” zegt Gerkens. “Met die kennis zullen we nu met alle coöperanten nadenken over een nieuw businessmodel. We zouden in zee kunnen gaan met een beschutte werkplaats zoals Travie in Anderlecht, of evolueren naar een coöperatieve winkel naar het model van Bees Coop. Er liggen verschillende pistes op tafel, maar we willen deze keer onze tijd nemen.”

Intussen wordt ook het onderhoud van de al verkochte fietsen opgeschort omdat Velofabrik zijn atelier in de Anneessenswijk vroeger dan verwacht moet verlaten. De coöperatie heeft er een stek in een gebouw van de Brusselse Haard en die wil het pand nu renoveren. Eigenaars van een Velofabrik-fiets kunnen voor herstellingen eventueel terecht bij partnerorganisatie Les Ateliers de la rue Voot.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni