weg parking BRUZZ 1528

Waarom het Eurostadion er nog niet staat

BVR
© BRUZZ
07/12/2017

Vandaag beslist de UEFA of Brussel gaststad voor het EK voetbal 2020 kan blijven. België slaagt er namelijk maar niet in om het beloofde voetbalstadion te bouwen. Nochtans steunden alle regeringen in dit land in 2014 Brussel als gaststad. BRUZZ legt uit wat er sindsdien gebeurd is.

Toen de Vlaamse, federale, Waalse en Brusselse regering samen met de Duitstalige gemeenschap in april 2014 het Eurostadion boven de doopvont hielden, ging men ervan uit dat de verbreding van de ring in 2016 van start zou gaan. Maar die werken beginnen nu ten vroegste in 2019, hopeloos te laat voor het EK 2020.

Daardoor is het Eurostadion te groot voor de buurt. Het zuigt teveel auto’s aan die de ring niet kan slikken, zeker in combinatie met shoppingcenter NEO, even verderop dezelfde afrit.

Dat het Eurostadion-project zo groot is uitgevallen, komt mede omdat het de belastingbetaler niets mocht kosten. Maar gratis bestaat niet, dus moest Ghelamco op zoek naar extra inkomsten, in de vorm van een revalidatiecentrum met 600 kamers en tienduizenden vierkante meters aan kantoren en bedrijven. Gezien de locatie, aan de ring, komen werknemers en bezoekers vooral met de auto. Extra verkeer dat de buurt kan missen als kiespijn.

Maar ook de buurtweg gooit roet in het eten. Je mag immers niet bouwen op een weg. Tegenstanders grepen dit aan, en dienden keer op keer beroep in. Een uitspraak van Joke Schauvliege (CD&V) werd allang verwacht, maar zij houdt de spanning erin.

Getwijfeld over België
De keuze voor parking C, naast de ring, kan op het eerste zicht een geschikte locatie lijken, maar doordat het om Vlaams grondgebied gaat, hebben de Brusselse trekkers van het project het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt.

Ruimtelijke ordening en mobiliteit zijn immers gewestelijke materie, dus beslist Vlaanderen onafhankelijk over de vergunningen. Nadat Grimbergen en Vlaams-Brabant eerder de vergunningen weigerden, is het nu aan Vlaanderen, met opnieuw Joke Schauvliege, die over de vergunning beslist.

Maar zo’n project is de facto gewestoverschrijdend. Het uitblijven van een federale scheidsrechter is dan ook wat Ghelamco nu aanklaagt. Iemand die het groter geheel voor ogen houdt, en een project zoals het Eurostadion linkt aan de ring (Vlaams), NEO (Brussel), en de omliggende woonwijken (Brussel en Vlaanderen).

UEFA
Dit alles maakt natuurlijk de rekening van UEFA niet. Zij merken gewoon dat het stadion er nog niet staat, en dat er nog niet eens een vergunning is. Daarom beslissen ze vandaag, 7 december, of Brussel gaststad blijft voor Euro 2020.

Als Brussel nog steeds in de running is, zal dat met opschortende voorwaarde van het behalen van een omgevingsvergunning zijn. Een uitspraak daarover wordt verwacht in januari 2018.

Als Brussel afvalt als gaststad, dan neemt een andere Europese stad de vier matchen van Brussel. Worden het vaakst genoemd: Amsterdam, Rijsel, Rome, Cardiff en Stockholm. Vooral die laatste, indertijd ook kandidaat gaststad voor Euro 2020, lijkt in poleposition te liggen. “We hebben met de finale van de Europa League in mei bewezen dat we grote evenementen aankunnen”, zegt Niklas Blondell van de Zweedse voetbalbond aan BRUZZ. “We zijn er helemaal klaar voor.”

Maar of de UEFA nu Brussel laat vallen of niet, Ghelamco geeft aan sowieso met de bouw van het Eurostadion voort te willen gaan, net als politieke trekkers zoals Guy Vangengel (Open VLD) en Alain Courtois (MR). Al vreest die laatste dat het momentum voorbij is als de deadline voor Euro 2020 wegvalt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni