ben weyts
© N-VA

Weyts: 'Laat gewesten vluchten zelf spreiden'

© Belga
22/02/2017

In een poging om de discussie in het luchthavendossier vlot te trekken, stelt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) voor dat de gewesten zelf de verantwoordelijkheid nemen om de vluchten over hun grondgebied te spreiden. Dat heeft hij woensdagmorgen gezegd in de commissie Brussel en Vlaamse rand van het Vlaams Parlement.

De Brusselse gewestregering liet dinsdagavond weten dat het de boetes voor inbreuken op de geluidsnormen wel zal uitschrijven, maar dat ze die twee maanden lang niet zal innen. Weyts spreekt van "fantoomboetes". "Het is mij niet duidelijk of ze dan over twee maanden wel worden geïnd. Daar ben je niet veel mee, het zorgt enkel voor meer onzekerheid".

Donderdag heeft premier Charles Michel een nieuw overleg gepland met de minister-presidenten en de ministers van Mobiliteit. "We gaan daar met een open geest naar toe. Wij blijven ijveren voor een billijke spreiding van lasten en lusten. En hopen dat er een doorbraak kan worden gerealiseerd", zegt Weyts.

"Persoonlijk geloof ik in een responsabilisering van de gewesten. Laat de gewesten zelf de spreiding over hun eigen grondgebied bepalen, op basis van hun eigen inzichten. Dat kan misschien een basis zijn voor verdere gesprekken", zei Weyts woensdag na vragen van onder meer Katia Segers (SP.A), Bart Nevens (N-VA) en Gwenny De Vroe (Open VLD). "Het zou een piste kunnen zijn. Het is maar een idee om 'out of the box' de discussie vlot te trekken, meer is het niet", zei Weyts.

SP.A, in Vlaanderen in de oppositie, in Brussel in de meerderheid, pleit voor een "participatief traject", waarbij een intendant alle betrokkenen rond de tafel zet "voor een sereen debat". "We stoten op de grenzen van de politiek zoals we hem tot vandaag hebben gedaan", zei Katia Segers. "We moeten vermijden dat dit het BHV van deze politieke generatie wordt", zei Katia Segers. "Ik denk eerder dat we op de geloofwaardigheid van de politiek botsen", klonk het bij An Moerenhout (Groen). "Een intendant, als het moet, ja, maar anders is dat ook het deficit van het leiderschap van premier Michel".

Groen wil de voorwaarden van de nacht verlengen van zes tot zeven uur. "Ik vind het interessant dat Ryanair al geen vluchten meer voor zeven uur gaat doen".

Meerderheidspartij N-VA vreest echter dat het de Franstalige politieke wereld niet om de nachtrust en gezondheid van de Brusselaars te doen is, maar om het economisch belang van de Waalse luchthavens. "Het is overduidelijk dat het de intentie van de Franstaligen is om de luchthaven van Zaventem te verkleinen en een deel van de economische activiteit over te nemen in Charleroi en Luik. Dat mogen we als Vlaamse overheid niet laten gebeuren", zei N-VA-fractieleider Matthias Diependaele.

Open VLD'er Jo De Ro waarschuwde voor een "overkill aan spierballengerol". "Het moment dat je alleen over die luchthaven moet beslissen in een onafhankelijk Vlaanderen zal je nog altijd met je buren goed moeten overeenkomen. De windrichting gaat niet veranderen in een onafhankelijke republiek Vlaanderen". CD&V'er Michel Doomst pleitte voor "confederale volwassenheid". "We moeten met z'n allen het bad in en het water is heet".

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni