Kel Assouf: Led Zeppelin in de Sahara

Benjamin Tollet
© Agenda Magazine
08/03/2016

Enkele weken geleden liep Anana Haroun nog met een dromedaris door Brussel voor de opnames van de videoclip voor 'Europa'. Nu stelt hij met zijn Toeareg-band Kel Assouf zijn nieuwe album Tikounen voor.

Anana Haroun strandde als verbannen muzikant uit Niger tien jaar geleden in Brussel. Hij richtte hier de band Kel Assouf op waarmee hij de gekende woestijnblues van de Toeareg (denk aan Tinariwen) ging vermengen met invloeden uit de wereldmuziek, gaande van afrobeat en reggae tot snuifjes latin. Een mooi staaltje van die fusie kan je horen op het album Tin Hinane (2010). Op de opvolger Tikounen gooit hij het over een andere boeg. "Ik wilde weg uit het vakje wereldmuziek, naar een andere sound, zware rock met invloeden van Led Zeppelin, Queens of the Stone Age en Metallica," zegt frontman en gitarist Anana Haroun. "Toeareg-metal, dat heeft niemand ons voorgedaan!"

Tikounen klinkt inderdaad een stuk heviger dan zijn voorganger. Snedige gitaarriffs, vintage synthesizers, drijvende baslijnen en pompende drums creëren stevig groovende 'Toeareg-metal'. "Onze sound blijft verankerd in de Toeareg-traditie, maar het is belangrijk om verder te gaan dan dat en dan wat bands als Tinariwen al hebben gedaan. Hopelijk inspireert dit onze jongeren om hun oren te spitsen, op zoek naar nieuwe ideeën en interessante geluiden," legt Haroun uit. "Maar we willen evenzeer een rockpubliek bereiken dat via onze muziek kennis kan maken met het Tamasheq, onze taal, en zich mogelijk zal afvragen wie die Toeareg nu eigenlijk zijn. We willen dat ze onze cultuur leren kennen aan de hand van een sound die hen bekend in de oren klinkt."

Met deze nieuwe sound hoopt Haroun het geluid van bommen en raketten te overstijgen, want ook daarvoor kan muziek volgens hem dienen. "Muziek is een krachtig wapen. Een pacifistisch wapen dat mensen kan samenbrengen. Wij spelen op festivals waar duizenden mensen naar muziek komen luisteren. We willen daar een boodschap van vrede, verzoening en liefde brengen," vertelt Haroun. "Want tegenwoordig loopt het nieuws over van oorlog, onrust en aanslagen."

Elegante kamelen
'Tikounen' staat voor 'verbijstering' in het Tamasheq. "Dit album maakt een vuist tegen een wereld die wordt overheerst door oorlog, onrecht en vervuiling. En veel leugens. Een humanitaire oorlog? Een gerechtvaardigde oorlog tegen een dictator of terrorist? Dat is wat ze ons willen doen geloven, maar achter die oorlogsvoering schuilen economische belangen, petroleum, multinationals... De gigantische vluchtelingenstroom is daar een gevolg van. Duizenden slachtoffers die hun land moeten ontvluchten," vertelt Haroun, die zelf tijdens een van de vele oorlogen in de Sahara is gevlucht. "Wij zijn boos en schreeuwen onze woede uit. Daarvoor gebruiken we de middelen die we voorhanden hebben."

Hun middelen, dat zijn instrumenten, muziek, traditie en... kamelen. "Een dromedaris in Brussel, dat trekt de aandacht. Aandacht voor onze boodschap van vrede en verzoening. Het was al langer mijn droom om een videoclip te maken met een kameel in de buurt van de Grote Markt. Om de Europese hoofdstad te confronteren met de woestijn. Als contrast tussen moderniteit en traditie," vertelt Haroun. Een kameel vinden was niet makkelijk. "Via via heb ik een goed getrainde dromedaris gevonden." Haroun liet de dromedaris overkomen en maakte een zadel om het dier te bestijgen. "Dat zadel en de decoratie ervan zijn zeer belangrijk, kamelen moeten zo elegant mogelijk zijn. Zoals sommige mensen hier houden van mooie wagens, houden wij van mooie kamelen."

Kamelen worden vooral sierlijk aangekleed tijdens de festiviteiten na het regenseizoen. "Dan is het leven in de woestijn makkelijker. Je hoeft geen kilometers te lopen voor water en er is gras genoeg voor de kuddes. Het is dan vakantie voor de nomaden, ze kunnen hun tentenkamp weken laten staan en feestvieren. De vrouwen zingen en spelen tendé (percussie), terwijl de mannen kamelenraces houden. 's Avonds komen ze terug naar het tentenkamp en doen ze hun kamelen dansen rond de vrouwen. De song 'Ahile lamma' gaat over zo'n prachtig uitgedoste kameel," vertelt Haroun. "Als het gras dor wordt en de watervoorraden slinken, moeten we opnieuw vertrekken, op zoek naar vruchtbaardere oorden."

Kel Assouf, 16/3, 20.00, Ancienne Belgique, Brussel-Stad

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni