Opinie metro BRUZZ 1585
Debat

Carla Dejonghe: ‘Hoe meer uitstel, hoe duurder de metro’

Danny Vileyn
© BRUZZ
26/09/2017

Nu Beliris de ingebruikname van de metro-Noord naar Schaarbeek en Evere wil uitstellen tot 2028 pleitte ULB-onderzoeker Frédéric Dobruszkes er in BRUZZ 1582 voor om alles on hold te zetten. “Dobruszkes doet alsof de metro naar Schaarbeek onlangs uit de koker van een paar politici ontsproten is, terwijl er al decennialang plannen zijn en veel studiewerk verricht werd,” zegt parlementslid Carla Dejonghe (Open VLD).

De metro is de ruggengraat van het vervoer en dat zal over tien jaar nog zo zijn. Je krijgt de mensen alleen uit hun auto als er een snel en comfortabel alternatief is, overvolle trams zijn dat niet,” zegt Dejonghe. Trams en bussen zijn wel complementair aan de metro. Dejonghe begrijpt de tegenstand vanuit ecologische hoek tegen de metro niet: “De metro is het meest duurzame vervoersmiddel.” En het oude verwijt dat Open VLD voor de metro is om zo meer plaats aan de auto te geven, vindt Dejonghe te gek voor woorden. Over stadstol, een suggestie van Dobruszkes, zegt ze: “Eerst een alternatief voor de auto. Hoe wil je bijvoorbeeld pendelaars ervan overtuigen om in Brussel te komen wonen - waar wij voor zijn - als je er langer over doet om vanuit Evere in het centrum van Brussel te raken dan vanuit Mechelen?”

Dejonghe diept een overzicht op van de geschiedenis van de metro uit 2009: “De ambities om een metro aan te leggen in Brussel dateren al van het einde van de negentiende eeuw, de eerste concrete plannen moesten echter wachten tot 1925. Dyle & Bacalan, vliegtuig- en spoorwegbouwers, tekenden het eerste concrete plan uit.” De ontwerpers gebruikten drie kleuren: rood, geel en blauw. “De blauwe lijn, de noord-zuidverbinding van Evere-Schaarbeek met Ukkel en Vorst door het centrum, is vandaag de missing link van ons metronet.”

Dejonghe onderstreept dat de blauwe lijn in alle metroplannen die sindsdien getekend werden, terugkomt: “Mijnheer Dobruszkes moet niet doen alsof de metro naar Schaarbeek een fantasietje is van de vorige of huidige regering. Hij doet alsof een paar politici zich op een namiddag met een stift geamuseerd hebben, dat is het meest ergerlijke aan zijn discours. Er is integendeel uitvoerig studiewerk verricht door de MIVB. Waarom wachten? Hoe langer je wacht met de metro, hoe duurder.”

“In 1957 ging de eerste tram ondergronds tussen het Zuidstation en Lemonnier, de noord-zuidverbinding werd in de jaren 1960 aangelegd met de idee in het achterhoofd om onder Schaarbeek door te gaan.” De noord-zuidverbinding is al meer dan een halve eeuw in het premetrostadium blijven steken.” Het is inmiddels tien jaar geleden dat Open VLD de vermetroïng van de premetro uit de schuif heeft gehaald.

Dejonghe bekijkt de vervoersmodi niet ideologisch: “Ook de Brusselaars willen zich vlot kunnen verplaatsen. De commerciële snelheid van bussen en trams bedraagt 16 kilometer per uur, de metro haalt 28 kilometer per uur en de auto net geen 20. Je ziet dat de mensen uit Schaarbeek spontaan naar de metro trekken, ze nemen in de spits de overvolle trams 7 en 25 om naar Montgomery te gaan en op de metro over te stappen. Als ik ‘s ochtends met de metro vanuit Stockel in Montgomery aankom, is het daar een ware stormloop.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Opinie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni