‘Taxiplan zal bloedbad veroorzaken’

Laurent Vermeersch
© BRUZZ
09/05/2017

Het nieuwe taxiplan van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) zal heel wat taxichauffeurs hun baan kosten. Dat zegt Elie Umukunzi, eigenaar van een taxibedrijf met negen werknemers. Volgens de jonge ondernemer blijft de minister doof voor de argumenten van de sector.

De minister wil licenties persoonlijk maken. Sommige chauffeurs denken dat ze daarmee het groot lot gewonnen hebben, maar ze beseffen niet wat de gevolgen zijn. Er zijn meer chauffeurs dan taxi’s en er zullen er nog meer bijkomen. Werklozen genoeg. Er zal nog minder werk zijn, terwijl veel chauffeurs nu al moeite hebben om rond te komen. Het aantal chauffeurs in loondienst zal verder dalen. Chauffeurs zouden voor verschillende platformen kunnen rijden, maar waar gaan ze daarvoor tijd vinden? Ze rijden nu al zes of zeven dagen per week. Ze moeten kunnen slapen ook.”

“In plaats van het licentiesysteem te veranderen, zou de minister beter eerst werk maken van een performante administratie die kan helpen om de sector te professionaliseren. Met opleidingen boekhouding en personeelsmanagement bijvoorbeeld. De realiteit is dat de administratie vandaag al overwerkt is en niet eens in staat is om voldoende controles uit te oefenen. Een nieuw plan invoeren zonder een hervorming van structuren uit de jaren stilletjes, dat is om problemen vragen.”

“We moeten Uber niet verbieden, maar het moet opereren binnen het wettelijk kader zoals bijvoorbeeld Taxi Verts. Omgekeerd moeten de telefooncentrales principes zoals de beoordeling van chauffeurs integreren. Uber beweert dat het de files wil oplossen, maar vindt blijkbaar dat dat niet kan met de bestaande taxi’s die drie vierde van de tijd wachten op een klant. Neen, ze brengen elke dag extra limousines naar Brussel vanuit Vlaanderen en Wallonië. Ze willen gewoon geld verdienen.”

“Onze sector wordt al te gemakkelijk weggezet als een maffia, maar dat is oneerlijk. Natuurlijk zijn er cowboys in onze sector, maar er zijn veel meer eerlijke taxichauffeurs. Die zijn vaak de enige kostwinner in hun gezin. Het leven van 2.500 families staat hier op het spel. Ik heb ook al eens met eieren gegooid, maar dat is omdat de meesten van ons niet beter weten en niemand naar ons luistert. Sommigen hebben wel een diploma, maar dat wordt hier niet erkend en daardoor hebben ze weinig kansen op de arbeidsmarkt. Elke keer als we durven te betogen, krijgen we de volgende dag af te rekenen met extra controles van de politie. Tot onze bandenspanning toe. Wij worden monddood gemaakt.”

“Het ergste is dat de minister zelfs niet wil praten over zijn plan. Hij verkondigt overal dat hij met de sector heeft overlegd, maar hij heeft ons alleen geïnformeerd. Aan de principes van zijn plan wil hij niet meer raken, terwijl die zijn opgesteld door het kabinet zonder overleg met mensen op het terrein. Wij moeten sterven, we kunnen alleen nog onderhandelen over de manier waarop.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Opinie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni