Analyse: Liever verkeerschaos dan autovrij

Danny Vileyn
© Brussel Deze Week
09/02/2005
De handelaarsverenigingen van de Louizawijk blijven gekant tegen het weren van de auto in de flessenhals op de laan. De huidige chaos nemen ze er dan maar bij - alles liever dan verandering. Ook de gemeenten reageren lauw op de voorstellen van minister van Mobiliteit Smet (SP.A). Een analyse.

Er is nog niets beslist, ik ben hier om naar uw opmerkingen te luisteren." De sussende taal van Pascal Smet, aan het begin van een vergadering met de handelaars van de Louizawijk vorige week woensdagavond, mocht niet baten. Dat de flessenhals, tussen de Kleine Ring en het Stefaniaplein, wordt omgebouwd tot voetgangerszone mét trambaan, daar zien de handelaars nog steeds niets in. De voorstanders, die er ook heten te zijn, lieten tijdens de bijeenkomst niets van zich horen.

Heel opvallend: de argumenten waarmee de handelaars een voetgangerszone afwijzen zijn sinds tien jaar geleden, toen al eens een proefballonnetje in dezelfde richting werd opgelaten, geen sikkepit gewijzigd. Een woordvoerder van de Louizagalerij is bang voor "catastrofale" gevolgen en hij maakte meteen ook duidelijk dat de handelaars alle projecten in het voordeel van de MIVB en gebruikers van het openbaar vervoer blijven wantrouwen.

De recente heraanleg van de nabijgelegen Charleroisesteenweg en het werk aan de metro destijds hebben de handelaars een "trauma" bezorgd, een ingrijpende hertekening van de flessenhals willen ze absoluut niet. Het ultieme argument tegen heraanleg luidt dat klanten van luxewinkels zich niet met het openbaar vervoer of de fiets verplaatsen, maar met de auto.

Dat er in grote steden in het buitenland wél verkeersvrije straten met goed draaiende luxewinkels bestaan, dat maakt op de handelaars geen indruk. "Die steden zijn dan wel geen hoofdstad," was hun repliek.
Jacques De Soie van de handelaarsvereniging van de Louizawijk fulmineerde zelfs onomwonden tegen "de stedenbouwkundige onzekerheid" waarmee de handelaars volgens hem moeten leven. "Om de vijf jaar een andere minister, om de vijf jaar andere plannen," klaagde hij. De handelaars willen volgens hem de zekerheid dat er bijvoorbeeld de komende vijf jaar van hun trottoir afgebleven wordt. Zelfs de Thalys is volgens de handelaars slecht voor de Louizawijk, want een aantal klanten gaat in Parijs winkelen, "waar het schoner en veiliger is".

Sint-Gillis negatief
Behalve de handelaars had Smet ook vertegenwoordigers van de stad Brussel en van de gemeenten Elsene en Sint-Gillis uitgenodigd. Ook van die kant hoeft hij niet al te veel steun te verwachten. Terwijl de burgemeester van de stad Brussel, Freddy Thielemans (PS), aanmaande tot voorzichtigheid en zich op de vlakte hield, was Henri Dineur (PS), schepen van Stedenbouw en Mobiliteit, en kabinetschef van minister-president
Charles Picqué, ronduit negatief.

Hij vreesde onder meer voor overlast in belendende woonstraten. "En dat is geen tribale reactie," haastte Dineur zich eraan toe te voegen. Hij wist zich van applaus verzekerd toen hij zei dat ook hij liever inkopen doet in de Louizalaan dan in de Nieuwstraat. "Voetgangerszones zijn niet goed voor luxewinkels," sprong Dineur de handelaars bij.

De handelaars maakten Smet tussen neus en lippen ook nog duidelijk dat de opmerkelijke steun die hij kreeg van de Brusselse eerste schepen Henri Simons (Ecolo) - in het algemeen maar een koele minnaar van voetgangerszones - zeker niet in zijn voordeel speelt. Ze wezen smalend op het kleine aantal voorkeurstemmen dat Simons met de gewestverkiezingen vorig jaar behaalde.

Smet krijgt wel steun van Alain Hutchinson (PS). Schaarbekenaar Hutchinson is Europees parlementslid, voormalig staatssecretaris, voormalig schepen in Sint-Gillis en voormalig kabinetschef van Picqué. In Le Soir van vorige zaterdag zegt Hutchinson: "Het wordt tijd dat men in deze stad beslissingen neemt. Ik weet dat het moeilijk is, maar die voetgangerszone moet er komen."

Zelfoverschatting
Uit Sint-Gillis krijgt Smet ook steun van gemeenteraadslid en partijgenoot Willem Stevens: "De handelaars lijden aan zelfoverschatting als ze menen dat het eerste stukje van de Louizalaan vol staat met luxewinkels. Trouwens, de autovrije Sint-Hubertusgalerij bewijst dat er geen enkel verband is tussen succesvolle luxewinkels en parkeerplaatsen voor de deur."

Je hoeft volgens Stevens niet verder dan naar Gent te sporen (waar de VLD'er Sas Van Rouveroij een ingrijpend mobiliteitsplan doordrukte, DV) om te zien dat voetgangerszones goed zijn voor de handel. Stevens hoopt dat de Brusselse regering zich in het belang van de commerciële uitstraling van het gewest achter Smet schaart.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni