Brussels beleid luchtvervuiling bank achteruit

© brusselnieuws.be
31/03/2015

In een rangschikking op vlak van beleid rond luchtvervuiling staat Brussel 14de op 23 Europese steden. Brussel krijgt complimenten voor de uitbreiding van het openbaar vervoer en zijn inspanningen om fietsen te promoten. Maar het autoverkeer moet dringend aan banden worden gelegd.

Het klassement wordt vandaag in Brussel voorgesteld. Het is opgesteld door het European Environmental Bureau, een federatie van ruim 140 Europese ngo’s die werken rond het milieu. De onderzoekers evalueerden het beleid en de maatregelen die belangrijke Europese steden ingevoerd hebben om de luchtkwaliteit te verbeteren, gaande van lage-emissiezones tot meer openbaar vervoer en fiscale maatregelen om het autogebruik te ontmoedigen.

Zürich, Kopenhagen en Wenen scoren het best in de ranglijst. Onderaan het klassement bungelen Rome, Lissabon en Luxemburg. Brussel staat op de veertiende plek, terwijl ze in 2011 nog achtste werd. Dat meldt Le Soir, die de onderzoeksresultaten vooraf kon inkijken.

"In de nieuwste cijfers zijn zes extra steden opgenomen, dus vergelijken kan niet zomaar", zegt expert luchtvervuiling Frans Fierens aan brusselnieuws.be. "De luchtkwaliteit zelf is maar een van de negen criteria die samen de totaalscore uitmaken, die vooral rekening houdt met het gevoerde beleid. In 2012 scoorde Brussel met 58 procent nog een onvoldoende, nu raakt de stad met 64 procent met de hakken over de sloot."

Op absoluut vlak gaat Brussel er niet op achteruit, bevestigt het EEB. "Maar andere steden doen gewoon beter."

Goedkope parkings
Brussel haalt goede rapportcijfers voor haar openbaar vervoer, dat tussen 1998 en 2010 qua aandeel verdubbeld is. Daarnaast werd Villo ingevoerd, zijn meer inwoners bereid te fietsen en zijn meer fietspaden gepland.

De hoofdstad krijgt echter een veeg uit de pan voor haar verkeersbeleid. Auto’s zijn de grootste oorzaak van de Brusselse luchtvervuiling, maar er is geen beleid om dat aan te pakken. Geen stadstol, goedkope parkings dichtbij het centrum, geen lage-emissiezones die auto’s bannen naargelang hun uitstoot…

Het EEB wijst erop dat meer dan tweehonderd Europese steden al maatregelen hebben genomen om de toegang tot hun grondgebied of tot bepaalde wijken te beperken voor de meest vervuilende auto’s.

Brussel heeft een lage-emissiezone voorzien in haar wetgeving, maar alleen op momenten dat er al een luchtvervuilingspiek is. Een veelal cosmetische ingreep, zeggen de experts van het EEB. “Het is beter dan niets doen, maar dat zal niet veel impact hebben op de luchtvervuiling.”

De studie concludeert dat luchtvervuiling ook onder de drempelwaarden schadelijk blijft voor de gezondheid, en zich niet aan landsgrenzen houdt. Reden om op Europees vlak de normen nog strenger te maken, pleiten de auteurs. Dat is ook de inzet van de nieuwste versie van de NEC (national emissions ceilings)-richtlijn, die de plafonds van vervuilende uitstoot per land moet vastleggen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni