Byttebier voorzitter af bij MIVB

Laurent Vermeersch, Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week - brusselnieuws.be
10/04/2013
Volgens PS'er Ridouane Chahid is Adelheid Byttebier (Groen) als MIVB-voorzitter "ontslagen" omdat ze het partijstandpunt niet voldoende heeft verdedigd bij de stemming over de vernieuwing van de busvloot. De waarheid is waarschijnlijk iets prozaïscher.

Voor de buitenwacht kwam de wissel onverwacht. Adelheid Byttebier leek zich als MIVB-voorzitter te vermeien in haar functie. Ze had ook nog maar een jaar te gaan. Vrijdag, net voor de paasvakantie, kwam het bericht dat haar partijgenoot Alain Beeckmans de fakkel overneemt.

Volgens MIVB-vice-voorzitter Ridouane Chahid (PS) heeft dat "ontslag" te maken met de MIVB-beslissing om in de toekomst hybride bussen te kopen. Die rijden op diesel en elektriciteit. Byttebier onthield zich tijdens de stemming, terwijl de groenen (vooral Ecolo dan) vasthouden aan gasbussen. Ze had tegen de beslissing moeten stemmen, en volgde dus de partijlijn niet.

Als dat klopt, is het alvast maar een deel van de waarheid. De positie van Byttebier was al langer wankel. "Al voor de gemeenteraadsverkiezingen voerde Groen het debat over de onverenigbaarheid van de functie van schepen met die van het voorzitterschap van de MIVB," zegt Groen-voorzitter Malika Abbad

In december werd Byttebier schepen in Schaarbeek. Ze mocht de onderhandelingen over het MIVB-beheerscontract afronden - "we konden haar daar moeilijk tijdens de onderhandelingen van afhalen," zegt Abbad, maar daarna zou ze de fakkel moeten doorgeven.

Die laatste beslissing viel net voor de paasvakantie. Ze is logisch, zegt Abbad. Er is immers een risico op belangenvermening. Ze verwijst naar de discussie over de trams en de metro naar Schaarbeek, waarbij zowel het Schaarbeeks schepencollege als de MIVB betrokken partij zijn.

Volgens Abbad is het onzin dat de partij Byttebier met een gedwongen ontslag heeft willen straffen omdat ze het partijstandpunt niet voldoende heeft verdedigd. "Er was geen dictaat. Zo werken wij niet. We laten de bestuurders een zekere vrijheid. Anders zouden we gewoon een fax kunnen versturen met onze beslissing," zegt Abbad.

'Hybride bus als tussenstap richting elektrische bus'
En Byttebier zelf? Die verdedigt haar stemgedrag. "Ik ben in principe voorstander van hybride bussen. Het ging niet om een politieke keuze een keuze in het belang van het openbaar vervoer. Zowel technische als strategische elementen pleitten tegen gas. Dat vergt belangrijke investeringen voor de veiligheid in de stad en in technische installaties in de stelplaatsen. De hybride bus is een tussenstap richting de elektrische bus. Toch heb ik me onthouden omdat ik als voorzitter de polarisatie niet op de spits wilde drijven. De raad van bestuur moet de komende maanden nog belangrijke beslissingen nemen. Het is belangrijk om de cohesie te bewaren."

Volgens Byttebier had een tegenstem niet veel uitgehaald omdat er sowieso een meerderheid voor hybride bussen was.

Opmerkelijk is dat Byttebier zich niet gewonnen geeft. Ze blijft bij haar standpunt dat beide functies wel degelijk verenigbaar zijn. "De statuten zijn duidelijk: een uitvoerend mandaat kan gecombineerd worden met een bestuursfunctie bij een vzw of overheidsbedrijf."

Abbad: "Politiek is ook werken in groep. Byttebier moet zich neerleggen bij de beslissing van de meerderheid in het partijbestuur."

De formele beslissing door de Brusselse regering over de voorzitterswissel bij de MIVB is voorzien voor half april.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek, Politiek

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni