Centrale lanen verkeersvrij tussen Beurs en Verversstraat

JCO, LV
© brusselnieuws.be
03/12/2012
Het nieuwe college van burgemeester en schepen voor de Stad Brussel heeft maandag de eed afgelegd en haar beleidsplan voor de komende zes jaar gepresenteerd. Dat belooft “een stad waar de voetganger koning is”. Voor de veelbesproken centrale lanen betekent dat een verkeersvrij stuk tussen de Beurs en de Verversstraat.

Tussen het Beursplein en de Verversstraat/Rijkeklarenstraat, wordt de Anspachlaan dus voetgangersterrein. Het verkeersvrije stuk blijft wel toegankelijk voor hulpdiensten en leveringen. De rest van de centrale lanen moet afgesloten worden voor het transitverkeer, "zonder de doorstroming tussen oost naar west in gevaar te brengen". De dwarsstraten worden dus ontzien.

Voor de verkiezingen hadden PS en SP.A zich uitgesproken voor een autovrij stuk tussen De Brouckère en Fontainas. Coalitiepartners MR en Open VLD sprak zich alleen uit voor een autovrij Beursplein, eventueel met een tunnel om de doorstroming te garanderen. Wat er in het beleidsplan staat, houdt dus het midden tussen die twee visies.

Het mobiliteitshoofdstuk vermeldt ook de verkeersarme Unesco-zone, die moet uitgebreid worden in de richting van de centrale lanen en Sint-Goriks. Straten omvormen tot een voetgangerszone moet wel gebeuren in overleg met de bewoners.

Dit alles moet wel gebeuren zodat het centrum "optimaal bereikbaar blijft voor bewoners, bezoekers, werknemers en andere gebruikers".

Nieuwe accenten voor Neo
Het nieuwe stadsbestuur handhaaft Neo, het grootschalige ontwikkelingsproject voor het Heizelplateau. Wel zijn er enkele accentverschuivingen.

In plaats van een nieuw winkelcentrum is er in het nieuwe bestuursakkoord sprake van een nieuwe commerciële wijk met 60.000 tot 70.000 vierkante meter aan handelszaken en ongeveer 9.000 vierkante meter aan horecazaken. De winkelwijk moet een "supraregionale dimensie" hebben maar wordt geen "monolithisch blok naar het beeld van de oude shoppingcenters."

De Stad citeert studies die verwachten dat Neo in de volgende 10 jaar tot 45.000 rechtstreekse en onrechtstreekse jobs oplevert.

Op de Heizel moeten 750 woningen komen. In het beleidsprogramma uit het nieuwe stadsbestuur ook de wens om een groot museum en een nieuw multifunctioneel stadion te realiseren.

Verder is er extra aandacht voor groen en recreatie. Zo moet er een groene link komen tussen de Madridlaan en de Houba de Strooperlaan. Daarin zijn verscheidene sportterreinen geïntegreerd. Over Oceade en Mini-Europa wordt niet gerept.

Op het vlak van openbaar vervoer wil de Stad de tramlijnen 4, 23, 51 en 94 doortrekken tot een gemeenschappelijke terminus op de Romeinsesteenweg ter hoogte van Parking C. Daar moet een multimodaal knooppunt komen met een grote overstapparking. Op de Heizel zal niet langer bovengronds geparkeerd kunnen worden. Er komen ondergrondse parkeerplaatsen.

850 extra woningen
Het beleidsplan voorziet ook een resem sociale maatregelen. Het stadsbestuur wil van het socio-economische programma dé prioriteit maken voor de komende zes jaar.

Vooral in de "moeilijkere" Brusselse wijken moet geïnvesteerd worden. Het nieuwe college wil in elke wijk het succes van buurtwinkels bevorderen om in de dagelijkse behoeften van bewoners te voorzien. Het wil de Brusselse handelszaken ook aantrekkelijker maken voor bezoekers van buitenaf.

Extra crèches en meer plaatsen in de scholen moeten dan weer de effecgten van de demografische boom helpen opvangen.

Daarnaast moeten er voor het OCMW en de grondregie van de stad 850 woningen bijkomen. Die woningen moet alle inkomensgroepen aantrekken. In Laken ten slotte wordt er een nieuw rusthuis beloofd.

Lees vanaf woensdag het dubbelinterview met oppositielid Bart Dhondt (Groen) en mobiliteitsschepen Els Ampe (Open VLD) in Brussel Deze Week.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni