digitale klas 2
© Deborah Puylaert

Directies Franstalig onderwijs: overwerkt en gebrek aan visie

© brusselnieuws.be
11/01/2016

Overbelasting, tijdsgebrek en te weinig middelen zorgen ervoor dat de schooldirecties in het Franstalig onderwijs zich niet meer kunnen concentreren op hun hoofdtaak: het pedagogisch project begeleiden. Dat staat in een nieuw rapport van de Koning Boudewijnstichting. Die heeft sinds begin 2014 samengezeten met een vijftigtal directies om problemen te identificeren en om na te denken over hoe het beter kan.

Schooldirecties in het Franstalig onderwijs hebben het volgens de Koning Boudewijnstichting niet makkelijk. Zo kampen ze met tijdsgebrek omdat ze bedolven zijn onder hun administratieve taken. Ook ontbreekt het hen aan financiële middelen om nieuw materiaal aan te kopen of om lokalen te renoveren.

Een andere probleem is het leerkrachtenstatuut. Dat is volgens het rapport “hyperbeschermd” en zet een rem op het vrij aanwerven van personeel en op de autoriteit van de directies.

Burn-out
Volgens de directies ontbreekt het veel leerkrachten aan de juiste competenties om nieuwe onderwijsmethodes correct te gebruiken. Vaak weigeren ze ook toezicht en evaluatie. In hun klas willen ze heer en meester zijn en dat leidt tot conflicten; tussen leerkrachten en directies, maar ook tussen leerkrachten onderling of tussen ouders en leerkrachten. Die conflicten creëren een verzuurde werkomgeving. Burn-out komt dan ook vaak voor bij de Franstalige schooldirecties.

Het grootste probleem is volgens het rapport van de Koning Boudewijnstichting dat scholen geen duidelijke visie hebben over wat ze met hun pedagogisch project precies willen bereiken.

Daarom doet de stichting een aantal aanbevelingen. Het Franstalig onderwijs moet inzetten op een betere rekrutering voor schooldirecties en ook een betere opleiding voorzien. Op dit moment is die met 120 uur vrij beperkt. Een betere verloning moet de hogere werkdruk voor directies compenseren en er moet meer ingezet worden op human resources om leerkrachten beter te kunnen begeleiden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni