1441 KANAL Floating (2)

Festival Kanal Play Ground: spel zonder grenzen

Michaël Bellon
© Agenda Magazine
09/09/2014

Zoals u weet beweegt er van alles in de Brusselse kanaalzone. Maar deze week beweegt er nog veel meer. Een nieuwe editie van het Festival Kanal maakt van de wijken rond het water één grote speelzone. Het Kaaitheater, Architecture Workroom Brussels en Platform Kanal en nog heel wat partnerorganisaties zullen 'Samen Stad Maken'. Wim Embrechts van Platform Kanal gidst ons langs enkele blikvangers.

FLOATING
Het festivalcentrum bevindt zich dit jaar in en om de leegstaande oude drukkerij van bpost, tussen het Kaaitheater en de nieuwe UP-site toren. Je kunt er een hapje eten en de dansvoorstelling Primitive van Claire Croizé meepikken. Met de installatie Floating presenteren de architecten Antoine Chaudemanche en Lionel Bousquet een maquette van een project dat Festival Kanal graag gerealiseerd zou zien. Wim Embrechts: "Hun voorstel is om het kanaal te overdekken met een netstructuur om zo een nieuwe openbare ruimte te creëren voor ontspanning en ontmoeting. Dat voorstel is interessant omdat het niet vertrekt van het romantische discours rond het kanaal dat door promotoren altijd met blauw wordt ingekleurd op simulaties, terwijl het eigenlijk gaat om vies water in een diepe put met een openbare ruimte die ondanks de facelift niet goed is. Hun voorstel opent heel wat nieuwe perspectieven."

COURT-CIRCUIT
De grote opening van Festival Kanal heeft plaats op woensdagmiddag aan Abattoir in Anderlecht. Daar maakt de markt van Kuregem plaats voor een nieuw speelterrein dat ook daarna het hele jaar door (van maandag tot woensdag) geopend zal zijn. Court-Circuit is een grafisch spel, bestaande uit lijnen, vormen en kleuren die permanent geschilderd zijn op de vloer van de grote overdekte hal voor de slachthuizen. De spelers worden uitgedaagd om hun eigen regels uit te vinden, want de lijnen verwijzen wel naar gekende spelen, maar zijn samengeklutst en gemanipuleerd. Zo kun je voetballen in een cirkel, basketten over een aantal barrières of hinkelen op een ganzenbord. Tijdens de openingsnamiddag produceren de mobiele keukens van Cultureghem gezonde snacks en sapjes onder leiding van Peter Hannosset. Kuregemse jongeren zorgen voor animatie en er is een hele reeks artistieke interventies.

VERHALENMACHINE
Een fragiel project van Auranne Leray, dat verder werd gestoffeerd door de volksverhalenbundel van Kurt Deruyter en Johan Reyniers. Wim Embrechts: "Auranne ging met haar Jules Verne-achtige schetsen op zoek naar een mobiele structuur waarin mensen uit alle wijken op een zeer laagdrempelige manier naar elkaar kunnen luisteren. Een intieme microplek voor tien à twintig mensen. Het resultaat is een speciale fiets die we samen met het atelier van Zinneke hebben kunnen realiseren. Die zal zich elke dag op een andere plek bevinden, en opgeleide vertellers zullen er volksverhalen en sprookjes vertellen, verhalen van Brusselaars uit alle hoeken van de wereld die door Deruyter en Reyniers werden verzameld." Andere organisaties hebben zich ondertussen al gemeld om de Verhalenmachine later te mogen gebruiken en het is ook de bedoeling dat ze later wordt geadopteerd.

DELICIOUS KANAL
"We hebben ook eten nodig voor de hongerigen in ons publiek," zegt Wim Embrechts. "Vorige keer hebben we in een ludieke reactie tegen de iconische beelden van de friet, de spruit en de praline van Brusselicious de echte Brusselse keuken gepresenteerd, door bouletten, soepen en pannenkoeken te serveren – recepten die voorkomen in alle culturen. Voor deze editie willen we onder het motto 'Samen Stad Maken' ook samen koken. Wie een hapje wil eten, komt het dus niet gewoon kopen, maar wordt uitgedaagd om zelf wat te gaan maken." Aan het festivalcentrum worden vier kookeilanden voorzien waarin buurtbewoners en 'chefs' klaarstaan met ingrediënten en recepten die naar believen kunnen worden aangepast. De klant/kok verneemt ondertussen meer over het gerecht en de medebereiders. Na een kwartier kan hij met zijn snack en een nieuwe ervaring verder trekken.

ONDERWEG
De kinderen, ouders en leerkrachten van basisschool De Klimpaal in Molenbeek zijn al een tijdje bezig met de mogelijkheden van de openbare ruimte in hun omgeving. Een project over het traject huis-school mondt nu ook uit in een artistieke interventie op Festival Kanal. Wim Embrechts: "Door dat herdenken van het traject kwamen ze uit bij het uitstippelen van sensitieve parcours, bijvoorbeeld door te voelen aan de muren, het kijken naar lijnen of overwinnen van obstakels. Ze zochten ook naar manieren om rustplekjes te maken in de hectische stad. Samen met Brede School Molenbeek hebben we hen daarna workshops laten doen met enkele kunstenaars. Het materiaal dat daaruit ontstond – een voelmuur, een lijnenspel, hangmatten met koptelefoons – wordt tijdens Festival Kanal samengebracht aan de Ninoofsepoort. Zeer eenvoudig, maar echt door en voor kinderen."

STREETZZZ
Het dansgezelschap Ultima Vez van Wim Vandekeybus heeft sinds enkele jaren zijn studio's in Molenbeek en wil graag een goede buur zijn. Daarom trekt Vandekeybus de straat op. Wim Embrechts: "Tijdens de vorige editie stond Ultima Vez nog op een podium aan de Ninoofsepoort. Dat was ook in de openlucht, maar wel met licht, geluid en muziek van Mauro. Nu doen ze het zonder. Gewoon op de straatstenen." Tien dansers brengen op zaterdag en zondag in de Diksmuidelaan een soort street-compilatie uit voorbije producties. Op zondag kun je om 15.00u ook nog terecht aan metro Graaf van Vlaanderen voor de dansvoorstelling 100 pas presque van de Marokkaanse choreograaf Taoufiq Izzediou. Daarin steken de dansers een terrein van 100 meter over, maar daarvoor nemen ze hun tijd, waardoor het evenement langzaam evolueert naar een massaspektakel.

REFUGEE ORIGAMI CAMP
Festival Kanal gaat over ruimte maken, ruimte geven, ruimte krijgen en zelfs over ruimte vouwen. De Duitse kunstenaar Frank Bölter is de kunstenaar die tijdens de vorige editie van Festival Kanal de affiche en de kranten haalde met de levensgrote papieren boot waarmee hij het kanaal trotseerde. Deze keer komt hij terug om huizen van papier te vouwen met het publiek en met de mensen die geen dak boven hun hoofd hebben. Wim Embrechts: "Het werk van Bölter werd de laatste tijd politieker. Hij zit nu bij de vluchtelingen in de Begijnhofkerk en trekt verder naar het Klein Kasteeltje waar hij papieren tentjes gaat vouwen met de mensen die daar verblijven. Er is een mooie parallel tussen dat fragiele papier en de precaire situatie van die mensen. Tijdens zijn workshops komen ook veel gesprekken los. En het publiek is uitgenodigd om het origamikamp in stoet over te brengen naar de Akenkaai."

Festival Kanal Play Ground

data: 17 > 21/9

tickets: gratis

waar: verschillende locaties

festival centre: Akenkaai, 02-201.59.59

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Events & Festivals

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni