Groeiend goederentransport nu al goed voor 1/3 luchtvervuiling verkeer

Peter Dhondt, Sara De Sloover
© brusselnieuws.be
01/04/2016

Vanaf 1 april geldt in het hele Brusselse gewest een kilometerheffing voor vrachtwagens. Maar hoeveel vracht- en bestelwagens rijden er eigenlijk in Brussel? Hoe vervuilend zijn zij, en zijn er alternatieven? brusselnieuws.be toont de belangrijkste cijfers in infografieken.

Het verschil tussen de ambitie van de overheid en de vooruitzichten bij ongewijzigd beleid zijn groot.

Elke week worden naar schatting ongeveer 800.000 trajecten afgelegd om goederen in Brussel te vervoeren. Particulieren die zelf naar de meubelzaak of supermarkt rijden en de vuilnisophaaldiensten zijn daar nog niet eens bijgeteld.

Omdat de kilometerheffing enkel voor vrachtwagens geldt, die veel meer volume in één keer kunnen vervoeren, vrezen mobiliteitsexperts als professor Cathy Macharis (VUB) dat transporteurs en hun klanten nog vaker voor de bestelwagen zullen kiezen.

De drukst bereden straten voor vrachtvervoer zijn in- en uitvalswegen van het Gewest.

Het Brusselse vrachtvervoer is goed voor ongeveer 10 procent van de ritten, maar wel voor een derde van de luchtvervuiling.

De overgrote meerderheid van de ritten wordt afgelegd door bestelwagens, hoewel zij veel minder volume per keer kunnen vervoeren. Dat draagt natuurlijk bij aan de files in Brussel.

Vervoer langs het kanaal is voorlopig het enige realistische alternatief voor goederentransport via de weg. Maar tot nu toe wordt het kanaal vooral gebruikt voor platte rivieraken, ten nadele van dieperliggende boten die veel grotere volumes kunnen verschepen. Het kanaal is vooral een aanvoerweg voor bulkgoederen zoals bouwmaterialen.

Bronnen: rapport Goederenvervoer Kenniscentrum Mobiliteit, Inter-Environnement Bruxelles

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni