De Dod-keten is goed vertegenwoordigd in de Leuvensesteenweg.
© google

Leuvensesteenweg voorlopig opnieuw autovrij, Kir niet akkoord

© brusselnieuws.be
02/06/2015

In afwachting van een definitief plan voor de herinrichting van het Madouplein dit najaar, wordt de Leuvensesteenweg voorbehouden voor fietsers, taxi’s en bussen richting Sint-Joostplein. Dat zegt minister van Openbare Werken Pascal Smet (SP.A). Volgens burgemeester Emir Kir (PS) is er geen akkoord met de gemeente.

Volgende maandag start het Gewest met werkzaamheden aan het begin van de Leuvensesteenweg, zo meldt minister van openbare Werken Pascal Smet (SP.A).

De betonblokken verdwijnen en de voetpaden zullen breder worden gemaakt. De straat wordt voorbehouden voor fietsers en taxi’s, en bussen richting Sint-Joostplein. Door de werkzaamheden zal de straat afgesloten zijn van 8 tot 22 juni. Het is al de derde tijdelijke inrichting van de drukke as.

Het autoverkeer in beide richtingen en de bussen richting centrum of Kleine Ring moeten door de Scailquinstraat, net zoals tijdens Walking Madou, de periode waarin de Leuvensesteenweg autovrij was.

Kir sputtert tegen
Er komen nog andere aanpassingen in de buurt. Zo worden de Kleine Dalstraat en de Liefdadigheidsstraat doodlopend met verkeer in beide richtingen. Er zal een parkeerverbod gelden en komt er een bredere zone aan het kruispunt met de Leuvensesteenweg.

Vooral het feit dat twee gemeentewegen worden afgesloten van de steenweg, stuit op verzet bij burgemeester Kir. Volgens hem is er geen overleg geweest met de gemeente of de buurtbewoners. Volgens de burgemeester heeft het Gewest dan ook geen akkoord met de gemeente.

Wachten op definitieve plannen
De werkzaamheden komen er in afwachting van een definitieve heraanleg van het Madouplein. Tegen eind dit jaar moet het project op tafel liggen, met onder meer een esplanade langs de Kleine Ring en een afgescheiden fietspad in twee richtingen.

Het stukje Leuvensesteenweg was al eens autovrij onder de naam Walking Madou. Na heel wat getouwtrek tussen de gemeente St-Joost en het Gewest keerden de auto's terug in afwachting van een definitieve heraanleg. Smet onderhandelt ondertussen nog altijd over de heraanlegplannen. De minister hoopt in het najaar te landen.

Roekens: 'Smet heeft forcing moeten voeren'
Ecolo-Groen Sint-Joost is opgetogen met de plannen van minister Smet om eindelijk iets te doen aan het comfort van voetgangers en fietsers op de Leuvensesteenweg. Volgens raadslid Frederic Roekens heeft Smet de forcing moeten doorvoeren, omdat er met burgemeester Emir Kir geen compromis mogelijk bleek.

Ecolo-Groen Sint-Joost hoopt dat een autovrije Leuvensesteenweg haalbaar blijft. Daarvoor moet het Gewest wel maatregelen nemen om het doorgaand verkeer op de Leuvensesteenweg tussen het Meiserplein en de Kleine Ring te beperken, laat Roekens weten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni