Metro Noord: Ministers 'opgetogen' maar niet op de hoogte

© brusselnieuws.be
11/09/2012
Verschillende Brusselse excellenties reageren positief op de resultaten van de studie naar een metro door Schaarbeek, Evere en mogelijk Haren. Opmerkelijk is dat ze niet op voorhand waren ingelicht door Picqué en Onkelinx (beide PS). Schaarbeeks burgemeester Clerfayt ziet vooral een electorale timing.

In een reactie zegt Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) dat ze "opgetogen" is over de voorgestelde studie. Die bevestigt dat een automatische metro het meest aangewezen vervoermiddel is om het noorden van het gewest beter te ontsluiten.

Vreemd is dat Grouwels, nog altijd voogdijminister van de MIVB, niet vooraf op de hoogte was van het resultaat. Beliris-voorzitster Laurette Onkelinx (PS) en minister-president Charles Picqué (PS) hebben de pers ingelicht voor ze de resultaten hebben meegedeeld aan de Brusselse regering. Nochtans is het aan Grouwels om de conclusies ter goedkeuring voor te leggen aan de Brusselse ministerraad.

Mogelijk handelde Onkelinx, kandidaat-burgemeester in Schaarbeek, uit electorale motieven. Op het kabinet van de vervoersminister bekijken ze het positief. "Ik ben opgetogen over het feit dat Beliris en de PS dit project erg genegen zijn", aldus Grouwels' woordvoerder aan brusselnieuws.be. "Het is nu aan minister Onkelinx om ook inzake financiering haar verantwoordelijkheid te nemen. Het Gewest en de MIVB kunnen de financiering van dit gigantisch infrastructuurproject immers niet alleen dragen." De totale investering wordt geschat op 800 miljoen euro.

'Gezicht van Schaarbeek veranderen'
Staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) was evenmin op de hoogte en stelt vragen bij de demarche van Onkelinx en Picqué. "Enkel communiceren over het mogelijke traject is niet verstandig", klinkt het. "De aanleg van de metro geeft ons de ruimte om het gezicht van Schaarbeek te veranderen. En die kans moeten we grijpen."

Concreet pleit de staatssecretaris voor autovrije handelskernen in de Brabantwijk en langs de Helmetsesteenweg. "Het belangrijkste effect van de metro in Schaarbeek moet zijn dat de stad er bovengronds anders uit ziet, dat er meer ruimte is voor mensen. Het project Metro Noord mag dus niet beperkt worden tot het ondergrondse deel zoals Picqué en Onkelinx nu doen."

'Metro uitgelezen vervoersmiddel'
Minister van Begroting Guy Vanhengel (Open VLD) is vooral blij dat er schot komt in de uitbreiding van de metro. "Dat is belangrijker dan wie de aankondiging doet. De experten bevestigen wat wij al meer dan tien jaar bepleiten, met name dat de metro het uitgelezen vervoermiddel is om zoveel mogelijk mensen snel van punt A naar B te verplaatsen. De metro is het enige vervoermiddel dat de concurrentie met de auto aankan."

Om het project te versnellen pleit Vanhengel ervoor om meer Belirisgeld in mobiliteit te steken. "Nu wordt ongeveer 20 miljoen van de 125 miljoen van de Belirismiddelen besteed aan openbaar vervoer. Ideaal zou zijn dat wij nog meer, zeg maar 100 van de 125 miljoen euro zouden kunnen aanwenden om deze dure operatie zo snel mogelijk tot een goed einde te brengen", aldus Vanhengel.

Clerfayt: 'verkiezingstiming en inspraak'
Burgemeester van Schaarbeek Bernard Clerfayt (FDF) is verbaasd over de timing van de persconferentie, nauwelijks vijf weken voor de verkiezingen. "Terwijl de ingebruikname van de metro met drie jaar is uitgesteld." PS-minister Laurette Onkelinx is bij de komende verkiezingen een van de grote uitdagers van Clerfayt in Schaarbeek.

Clerfayt vindt verder dat de gemeente waar de metro komt, inspraak moet krijgen in het tracé en de plekken waar de haltes zullen komen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni