Er blijven nog twee mogelijke tracés over voor de nieuwe metrolijn naar Schaarbeek en Evere. Een eerste mogelijke variant plant een halte aan de Rigasquare, een andere aan Helmet. De regering wil de knoop nog voor de verkiezingen doorhakken.

Het tracé en de halteplaatsen voor de zogenaamde Metro Noord liggen grotendeels vast. Vanaf het Noordstation gaat het richting Liedtsplein, Colignon (voor het gemeentehuis van Schaarbeek) en Waelhem, waar reizigers kunnen overstappen op de geplande halte van het Gewestelijke Expresnet in de buurt van de Berenkuil.

Daarna liggen nog twee varianten op tafel: de ene gaat via Riga en Linde naar Vrede en Bordet, de andere via Helmet. De regering heeft de derde variant, via het Paul Brienziekenhuis, laten vallen. "De metro moet tram 55 vervangen en dat derde tracé lag te ver van die lijn", zegt minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V). "Bovendien ligt het dan weer te dicht bij tramlijn 62 die wel behouden blijft." Ander criterium is het aantal belangrijke kruispunten dat de lijn kan bedienen.

Werf moet starten in 2018
De drie tracés waren allemaal varianten van het traject 'dichtbevolkte wijk' dat de regering een jaar geleden verkoos boven andere opties langs het station van Schaarbeek of de Louis Bertrandlaan. "Het is belangrijk dat Metro Noord langs de dichtbevolkte buurten passeert, zodat zoveel mogelijk mensen er gebruik van kunnen maken", zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen).

De Gewestregering laat de twee overblijvende varianten verder onderzoeken maar wil nog voor de verkiezingen een definitief tracé kiezen. Eind dit jaar moet het studiewerk worden afgerond om volgend jaar de vergunningsaanvraag te kunnen lanceren. 2017 wordt het jaar van de aanbestedingen, zodat in 2018 met de bouw gestart kan worden. De lijn zou in 2022 operationeel moeten zijn en aansluiten op de bestaande Noord-Zuidas. Die moet tegen dan worden omgebouwd van premetro tot volwaardige metrolijn.

Bij het aantreden van de huidige bewindsploeg heette het nog dat de metro naar Schaarbeek en Evere in 2018 zou uitrijden, maar het studiewerk en de keuze van tracés en halteplaatsen slokten uiteindelijk de hele legislatuur op. Daardoor zal de werf in het beste geval starten wanneer de lijn eigenlijk klaar moest zijn.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Evere, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni