Nieuwe cd Members of Marvelas: praktijk is leuker dan theorie
"We streefden deze keer naar meer variatie, zelfs binnen
één nummer," zegt gitarist en songschrijver Frederik Segers over hun nieuwe
album The tuxedo theory, de
avontuurlijke opvolger van hun titelloze debuut die qua muzikaal bochtenwerk
niet moet onderdoen voor het wildste van Frank Zappa, de geniale gekte van de
Beastie Boys of de stomende funk van Funkadelic. "Het moest ook meer één verhaal
zijn. De mp3-generatie is enkel nog geïnteresseerd in geïsoleerde nummers. Aan de mensen die toch nog een volledig album kopen wilden we iets extra
geven."
De song 'The tuxedo theory' loopt als muzikale leidraad
door de plaat, maar is het ook een inhoudelijke
houvast?
Frederik Segers: Dat nummer is ontstaan uit een jam,
waarin alles kon. Daarna hebben we het verknipt en als motief verschillende
keren laten terugkomen. De uitleg die achter die theorie zit is dat tegenwoordig
de verpakking vaak belangrijker is dan de inhoud, dat alles verkocht kan worden met de
juiste marketing erachter - als het er maar mooi uitziet. Waarom kunnen we niet
gewoon genieten van wat we hebben of zijn, zonder een bepaald imago te moeten
nastreven? Maar natuurlijk draai je sowieso mee in dat systeem, wij ook. Dus
willen we daar in interviews ook niet té diep ingaan (lacht). Maar het thema komt wel terug in
enkele van de teksten.
In 'Zapper and the
beast' stellen jullie de vraag 'What's a word worth?'. Betekent het
uiteindelijk allemaal heel weinig?
Segers: Door de snelle aaneenschakelijking van gezochte woorden versta je
maar weinig van wat er in dat nummer gezongen wordt. In moderne hiphop worden er
vaak moeilijke woorden gebruikt. Meer nog door Belgische rappers dan door pakweg
Engelse, omdat ze vaak met het woordenboek naast zich zitten te schrijven. Onze
mc's deden dat ook, en daarom heb ik ze een nummer laten schrijven dat er
helemaal over gaat. Wat is er nog aan als je de woorden niet meer
begrijpt?
Wat opvalt aan het album is een bonte mix van stijlen, het lijkt
alsof alles moest kunnen.
Segers: Wij hebben ons deze keer nergens iets van aangetrokken. Met z'n zevenen hebben we de plaat in elkaar gebokst, en iedereen
heeft zijn inbreng. We hebben ons ook niet afgevraagd of er nu singles op de
plaat staan of niet. Met hiphop raak je in België toch niet op de radio, tenzij
je uit Wallonië komt of in het West-Vlaams zingt. We wilden in de eerste plaats
muziek maken om de muziek.
De Beastie Boys zijn een voor de hand liggende
vergelijking, maar ik hoor ook Led Zeppelin in de gitaren en in de ruige
soulstem van jullie toetsenisten hoor ik de ziel van oude funkateers à la Sly
Stone.
Segers: Eigenlijk was het mijn bedoeling om er veel
minder funk in te steken, maar altijd als ik iets wil, eindig ik met het
tegenovergestelde. Ik vind deze plaat uiteindelijk nog funkier dan de vorige,
zeker van intentisiteit. Aanvankelijk had ik een industriëler geluid in
gedachten, met rauwere, strakkere grooves. Maar die Sly Stone en Parliament
zitten zodanig in ons dat het toch naar boven komt. Die experimentelere,
psychedelische stukken zijn beïnvloed door dingen als Sun Ra, Squarepusher of
Can.
Jullie debuut werd geproducet door Urban Dance
Squad-drummer Michel Schoots, maar deze keer hebben jullie het volledig zelf
gedaan. Uit artistieke of financiële
overwegingen?
Segers: Vooral om artistieke redenen, maar het
financiële speelt zeker mee. Om de eerste plaat af te betalen hebben we
anderhalf jaar opgetreden, The tuxedo theory is een maand uit en we hebben onze
investering al terugverdiend. Artistiek gezien heb ik nu de variëteit in de
plaat kunnen steken die er ook wel muzikaal zat in de eerste plaat, maar er door
de uitwerking niet uitkwam.
Op jullie eerste plaat richtten jullie nog een dankwoord
aan koffie en sigaretten, maar deze keer vallen mij vooral namen op als DJ
Grazzhoppa en Reinhard Vanbergen van Das Pop. Wat was het aandeel van die
laatste?
Segers: Op het einde van het mixingproces zaten we er
eigenlijk allemaal een beetje door. Na onze mastering kwam ik thuis en ik vond
alles plots maar niets. Een aantal mensen heeft ons toch gerustgesteld. Met
Reinhard hebben we nog wat zitten mixen aan een paar nummers, waaronder 'Zapper
and the Beast'. Uiteindelijk hebben we die versies niet gebruikt, maar hij heeft
ons vooral opnieuw vertrouwen gegeven.
Wat hebben jullie met
pinguïns?
Segers: We vonden die pinguïnpakken wel passen bij de
titel van onze cd. Vroeger kregen we weleens de kritiek dat we een band waren en
twee mc's die er een beetje buiten stonden. Door die pakken te dragen hebben we
daar geen commentaar meer op gekregen. We zijn de eersten om onze eigen theorie
toe te passen (lacht).
:: Members of
Marvelas, exclusieve cd-voorstelling op 26 mei '08, 20u30, in Studio Jet, concert in de Ancienne Belgique op 1 juni '08, 22u30, in het kader van Now_Series.
Lees meer over: Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.