Nog geen extra personeel voor identiteitskaarten

Bettina Hubo
© Brussel Deze Week
09/02/2005
Bijna alle Brusselse gemeenten wachten al maanden op de gedetacheerde personeelsleden van overheidsbedrijven die hen moeten helpen bij de uitreiking van de nieuwe elektronische identiteitskaarten. Bij de stad Brussel is de situatie het ergst: daar is nog geen enkele van de zes beloofde medewerkers aan de slag.

In de zomer van vorig jaar besloot de ministerraad dat 722 personeelsleden van autonome overheidsbedrijven — Belgacom, BIAC, NMBS en De Post — voor een periode van drie jaar zouden worden ingezet om de uitreiking van de elektronische identiteitskaart in de verschillende Belgische gemeenten te vergemakkelijken. Op hoeveel extra medewerkers elke gemeente recht had, hing af van haar grootte. Voor het Brussels gewest schommelt het beloofde aantal tussen één (voor een gemeente als Koekelberg of Ganshoren) en zes (Brussel-Stad).

Bij de vier overheidsbedrijven konden vrijwilligers zich opgeven om tijdelijk gedetacheerd te worden. Wie wilde meewerken, moest een examen doen bij Selor en kon vervolgens enkele voorkeursgemeenten opgeven. Maar wat blijkt nu? Er is veel minder interesse voor overplaatsing dan verwacht.

Uit de cijfers van de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten blijkt dat van de 405 gemeenten waar men is begonnen met het verstrekken van de identiteitskaarten, slechts een zeventigtal kan beschikken over het beloofde personeel. Voor het Brussels gewest is de situatie nog eens extra nijpend omdat er relatief weinig vrijwilligers naar Brussel willen.

Zo is de gemeente Jette half januari met de uitreiking begonnen, hoewel de bevolkingsdienst slechts over een van de twee beloofde medewerkers beschikt. "We vervangen voorlopig alleen vervallen of gestolen kaarten door elektronische. Systematisch alle Jettenaren oproepen doen we nog niet. Daarvoor hebben we onvoldoende mankracht. Het afleveren van een elektronische identiteitskaart kost ons drie keer zoveel tijd als voorheen," vertelt Cédric Eynatten van de bevolkingsdienst van Jette.

Of het hele uitreikingsproces hierdoor vertraging oploopt, kan hij niet voorspellen. "Eerst was afgesproken dat alles rond moest zijn tegen 2007. Die datum is al verschoven naar 2009."

Liever subsidie
In Koekelberg begon men zonder extra hulp. "Er zijn hier twee vrijwilligers komen solliciteren. De ene verkoos uiteindelijk een andere gemeente. De andere vonden wij niet geschikt," zegt gemeentesecretaris Luc Vandeplas.

Schaarbeek kondigde eind december aan niet met de uitreiking te willen beginnen omdat er nog maar twee van de beloofde vijf extra personeelsleden aan de slag waren. Uiteindelijk, toen nog een derde medewerker gevonden werd, begon de gemeente half januari toch met de uitreiking. "Afgelopen vrijdag kregen we voor de derde keer een lijst van Binnenlandse Zaken met enkele namen van mensen die geslaagd zijn voor het examen en die Schaarbeek als een van de voorkeursgemeenten hebben opgegeven. We hopen de resterende twee medewerkers daartussen te vinden," zegt Luc Piron van de dienst bevolking.

Inmiddels heeft de Conferentie van Brusselse burgemeesters een enquête gehouden om de stand van zaken in het gewest op te maken. "Dertien gemeenten hebben geantwoord. Voor alle dertien samen werden 28 extra mensen beloofd, maar er zijn er nog maar negen aan het werk," zegt Marc Frère, secretaris van de Conferentie. Volgens hem hadden de gemeenten veel liever een subsidie gekregen waarmee ze zelf extra personeelsleden konden aannemen.

De Conferentie is van plan de kwestie eerstdaags aan te kaarten bij Binnenlandse Zaken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni