Kawral BRUZZ 1540
© Tom Blaton

Als Afrikaanse dans electro ontmoet

Georges Tonla Briquet
© BRUZZ
28/09/2016

Improvisatie en Afrikaanse ritmen vormen al jaren de vaste ankerpunten in het werk van trompettist Laurent Blondiau. Met Kawral is er nu de ontmoeting tussen het electroproject van Mâäk en dansers uit Burkina Faso onder leiding van de alom bekroonde choreograaf Salia Sanou.

Afrika blijft een belangrijke inspiratiebron voor Laurent Blondiau, of het nu Mali, Marokko, Benin, Zuid-Afrika of Burkina Faso is. Toen hij een tijd geleden in dit laatste land vertoefde, bezocht hij er La Termitière, de dansschool die is opgericht door Salia Sanou en Seydou Boro. “Ik werd meteen gegrepen door de energie die deze mensen uitstralen. Al vlug rijpte het idee om de vijf muzikanten van Mâäk Electro samen te brengen met vijf dansers. Bij een eerste gezamenlijke ontmoeting in Ouagadougou was Sanou er niet bij. Daardoor werd het een zeer organisch gebeuren. Iedereen improviseerde om beurten. Het creëren gebeurde echt op het moment zelf. Hieruit kwamen een heleboel ideeën naar voren. Zo werd duidelijk welk enorm potentieel we samen hebben,” vertelt Blondiau.

Het samenvoegen van electro en Afrikaanse tradities leidde niet tot een clash van culturen. “Een aantal van de dansers reisde al de hele wereld rond met het gezelschap en kwam zo reeds in contact met dat soort muziek. Bovendien hebben ze ginder ook internet, waardoor ze alle genres en stijlen kennen.”

Tijd voor improvisatie
Aangezien Kawral een Belgisch-Franse coproductie is, is het grootser dan Mâäk gewoon is. “Vooral het verschil tussen onze muziekwereld en de wereld van dans en theater speelt een rol. Als muzikanten zijn we blij wanneer we vier dagen samen kunnen repeteren voor een nieuw programma. Bij dans en theater is die timing helemaal anders. Daar moet alles maanden op voorhand worden vastgelegd en moet er een strikt schema worden aangehouden. Zo brachten we een week in Ouagadougou door, waren de dansers vorig jaar in november al een tiental dagen in Brussel en beginnen we twee weken voor de eigenlijke première te repeteren.”

“Ik ben nochtans iemand die niet van een afgelijnde planning houdt en liever voor vrijheid opteert. Maar in dit geval is er natuurlijk een lijn nodig en daar zorgt choreograaf Sanou voor. Al blijft er ruimte voor improvisatie. Het is ook geen groots spektakel met enorme decors en effecten. We willen eender waar en wanneer kunnen spelen, zowel in Europa als in Afrika. We hebben bij wijze van spreken genoeg met een enkel stopcontact.”

Bewegen, bewegen, bewegen
Of er tussen de dansers ook muzikanten zitten en of de muzikanten ook dansers zijn? “Muziek maakt deel uit van het alledaagse leven bij de dansers. Een mooi voorbeeld is Mariam Traoré die als zangeres haar eigen groep heeft. Zelf zullen we wel bewegen maar omwille van de kabels zijn er technische beperkingen. Toch zal zelfs onze lichtman mee op het podium staan en heeft hij evenmin een vaste plek,” vertelt Blondiau.

“Het is dus op geen enkel punt een statisch spektakel. Vandaar ook de naam Kawral, wat in een lokaal dialect ‘ontmoeting’ betekent. Dat is de rode draad van het programma: de dialoog tussen mensen van verschillende culturen waarbij gezocht wordt naar gemeenschappelijke overeenkomsten. En die zijn er, dat kan ik je verzekeren.”

MEER INFO
Kawral, op 30/09 en 01/10 in Théâtre 140 en op 07/10 in CC De Meent (Alsemberg)

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni