1574 KLAPISCH cequi nous lie 2

Cinematek brengt focusprogramma over regisseur Klapisch

Niels Ruëll
© BRUZZ
13/06/2017

Voor amusante films met een sociale inslag moet je bij Cédric Klapisch aankloppen. De Franse regisseur komt naar Brussel voor de start van een retrospectieve in Cinematek en de lancering van een nieuwe film: Ce qui nous lie.

Met Paris (2008) herinnerde Cédric Klapisch Parijzenaars aan hun voorrecht om in een prachtige stad te wonen. Met L’auberge espagnole (2002) maakte hij Barcelona populair bij Erasmus-studenten. Vervolg Les poupées russes (2005) speelde zich in Parijs, Londen en Sint-Petersburg af, vervolg Casse-tête chinois (2013) in New York.

Meneer houdt van wereldsteden. Maar verandering van spijs doet eten. Voor zijn nieuwe film zocht hij de wijngaarden van de Bourgogne op. Ce qui nous lie volgt drie jongvolwassenen die naar elkaar toe groeien terwijl ze proberen om even goed wijn te verbouwen als hun recent overleden vader. Klapisch filmde voor het eerst de natuur of het terroir in plaats van de stad en bezingt de Franse wijncultuur en het leven op het ritme van de seizoenen.

Kantelpunt
De regisseur heeft zelf ook al enige jaren kunnen rijpen. Zijn eerste speelfilm dateert van 1992. Riens du tout ging over een ondernemer met een humanistische en sociale politiek. Twee jaar later lanceerde de nostalgische vriendschapskroniek Le péril jeune de carrière van zijn fetisjacteur Romain Duris. Onterecht onbemind is Un air de famille (1996), zijn verfilming van een toneelstuk van Agnès Jaoui en Jean-Pierre Bacri over de onderhuidse spanningen in een bourgeois familie die wekelijks samenkomt in een taverne.

Over families is Klapisch nooit uitgeklapt geraakt. Het kantelpunt in zijn carrière komt er wanneer L’auberge espagnol verrassend veel toeschouwers naar de bioscoop lokt. Het optimistisch-humoristische portret van zeven Erasmus-studenten uit zeven verschillende landen die samenhokken in een flat in Barcelona, raakt een gevoelige snaar en gaat vooraf aan de grote populariteit van het bekende Europese uitwisselingsproject.

Latere schetsen Les poupées russes en Casse-tête chinois hoe het de generatie later in het leven vergaat. Met Ma part du gâteau (2011) wou Klapisch doen nadenken over de uitwassen van de financiële wereld en de nadelige gevolgen voor de gewone mens. Dat hij voor kaviaarsocialist wordt uitgescholden, houdt hem niet tegen.

> Artists in Focus: Cédric Klapisch. 16/06 > 29/07, Cinematek, Brussel
> Gesprek met de regisseur. 16/06, 18.30
> Release Ce qui nous lie: 28/06

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Cultuurnieuws, Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni