JeanProuveHouse CAB BRUZZ 1537

Expo: Prouvés brandend actueel huis uit 1944

Elien Haentjens
© BRUZZ
07/09/2016

Het demonteerbare huis van architect en designer Jean Prouvé dateert uit 1944, maar is actueler dan ooit tevoren. In het kunstencentrum CAB fungeert het een jaar lang als inspiratiebron voor hedendaagse kunstenaars.

Hoewel hij zelf dertig jaar geleden overleden is en tijdens zijn leven amper erkenning genoot, verwierf de Franse architect en designer Jean Prouvé (1901-1984) de laatste jaren enorm veel faam met zijn werk. Zo bracht fabrikant Vitra een reeks meubels, waaronder de beroemde Standard-stoel, opnieuw op de markt. Drie jaar geleden toonde de Franse galerist Patrick Seguin, die gespecialiseerd is in meubels en architectuur van de twintigste eeuw, een van zijn demonteerbare huizen tijdens de beurs Design Miami.

Nu staat er ook een in Brussel. Of beter, momenteel staan er zelfs twee. Al zijn ze erg verschillend. Het ene bij La Patinoire Royale dateert uit 1957, het andere bij CAB Art Center uit 1944. “Het huis is eigendom van de drijvende kracht achter ons kunstencentrum, Hubert Bonnet. Al vijftien jaar verzamelt hij het architectuur- en designwerk van Prouvé. Toen we de invulling van ons nieuwe seizoen bespraken, ontstond het idee om het huis als rode draad te gebruiken,” vertelt Eléonore de Sadeleer die de dagelijkse leiding over het CAB heeft.

Prouvé begon in 1939 met de ontwikkeling van zijn axiale bouwprincipe. Die bouwwijze maakte het mogelijk om een structuur te creëren waarop later gestandaardiseerde afdekplaten in de gewenste afmetingen konden worden geplaatst. Aangezien alle elementen konden worden geprefabriceerd, kon het moduleerbare huis zelf heel snel worden geplaatst. Op die manier leverde Prouvé een belangrijke bijdrage aan de heropbouw van heel wat getroffen gebieden op het einde van de Tweede Wereldoorlog, en kan hij gezien worden als de pionier van de prefabtechniek voor noodwoningen. Prouvé bracht de industrialisatie uit de designwereld over naar de architectuur, zonder daarbij in te boeten op de esthetiek.

Een van die gebieden was de Franse regio Elzas-Lotharingen, waar ook dit 6 op 6 meter grote huis in 1945 werd gebouwd. “Oorspronkelijk was het bedoeld voor een familie, maar de laatste jaren betrok een alleenstaande het huisje. Tot Hubert Bonnet het in 2015 kocht. Hoewel het 70 jaar in weer en wind heeft gestaan, moest er – op wat opfrissingswerk na – niet veel aan het huis gebeuren.”

Huis inspireert kunstenaars
Een jaar lang vormt de woning het kloppende hart van het CAB. In de maand september krijgt het huis zelf de volle aandacht, en wordt het bemeubeld met meubels uit die tijd. Videodocumentaires en een artistieke audio-interventie van kunstenaar Roel Heremans brengen het geheel tot leven.
Later op het jaar krijgen enkele hedendaagse kunstenaars de kans om in dialoog te gaan met het huis. “We zijn aangenaam verrast om te merken hoeveel kunstenaars echt gefascineerd zijn door het werk van Prouvé. Want hoewel Prouvé in eerste instantie architect en designer was, vindt zijn werk dankzij het avant-gardistische karakter nauw aansluiting bij de kunstwereld. Het belichaamt thema’s als de droom, noodzaak, soberheid en realiteit. Thema’s die ook de hedendaagse generatie kunstenaars bezighouden,” vertelt De Sadeleer.

Voor de eerste door het huis geïnspireerde tentoonstelling nodigde CAB twee kunstenaars uit, Athanasios Argianos en Haroon Mirza. Vanaf 25 oktober is hun werk in relatie tot het huis te zien. “Beide artiesten maken kunst die in nauwe relatie staat met het huis. Terwijl Mirza werkt rond zonnepanelen, en meer algemeen hernieuwbare energie, komt bij Aranis meer het esthetische en organische aspect aan bod.”

Later op het jaar, van april tot juni, volgt er een groepsshow. Centrale thematiek is een reflectie rond het begrip ‘noodzaak’, een in onze hedendaagse maatschappij erg relevant onderwerp dat verband houdt met thema’s als ecologie, sociale behoeftes en radicaliteit of de vluchtelingenproblematiek. “Die terugkeer naar de essentie kan rechtstreeks gelinkt worden aan het huis. Want kenmerkend voor het werk van Prouvé zijn de eenvoud en het gebruik van pure materialen als hout en aluminium. Met zijn werk wist Prouvé noodzaak te koppelen aan schoonheid, en industriële materialen boven zichzelf te laten uitstijgen,” besluit De Sadeleer.

WAT IS CAB?
CAB is een hedendaags kunstencentrum dat er in april 2012 kwam op initiatief van privéverzamelaar Hubert Bonnet. Het centrum legt zich toe op de promotie van hedendaagse kunst via de organisatie van tentoonstellingen in een magnifieke art-decoruimte in Elsene. Het 800 vierkante meter grote gebouw dateert uit de jaren dertig en deed oorspronkelijk dienst als opslagplaats voor steenkool. Na een grondige renovatie – mét behoud van de authentieke architectuurelementen én in samenspraak met architect Olivier Dwek - ontstond een prachtige open ruimte die makkelijk kan worden heringericht. Twee keer per jaar organiseert CAB een tentoonstelling waarvoor het gevestigde namen en jong talent uit België en de wereld – vaak uit opkomende kunstlanden – uitnodigt om nieuw werk in situ, én dus in relatie tot de architectuur, maken.

Jean Prouvé, 8 > 24 september, CAB, Borrensstraat 32-34, 1050 Elsene
9 september: lezing Catherine Coley over het avant-gardisme van Prouvé. Inschrijven kan via info@cab.be.
8 tot 11 september: tijdens het Brussels Gallery Weekend is CAB uitzonderlijk open van vrijdag tot zondag, telkens van 10 tot 19 uur.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene, Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni