Het westerngenre is al wel vaker voorwerp geweest van vernieuwing. In het geval van Brimstone gebeurt dat met een flinke scheut horror en een feministische invalshoek.

Paul Verhoeven wist vorig jaar met zijn feministische wraakfantasie Elle de geplaagde Nederlandse cinema nog een hart onder de riem te steken. Dit jaar is het collega Martin Koolhoven die voor een hoerastemming zorgt. In Brimstone, zijn eerste Engelstalige film, kijkt hij met veel branie naar religie en geweld tegen vrouwen in negentiende-eeuws Amerika.

Koolhoven maakte enkele jaren geleden al indruk met Oorlogswinter, de verfilming van Jan Terlouws jeugdboekenklassieker. Maar Koolhoven is ook een uitgesproken cinefiel, zoals blijkt uit de soms groteske manier waarop zijn liefde voor de spaghettiwestern, de films van Quentin Tarantino, The silence of the lambs, The night of the hunter en uiteraard de Amerikaanse terreurfilm en het klassieke prairie-epos van het doek spat in Brimstone.

Guy Pearce is ijzingwekkend als een mysterieuze predikant die op wraak zint. Hij doorkruist het land op zoek naar Liz (Dakota Fanning), een jonge moeder en vroedvrouw die niet meer kan spreken. Wat er precies is gebeurd tussen Liz – een variant op het Holly Hunter-personage in Jane Campions The piano – en de perverse dominee maakt deel uit van het mysterie en de beklemmende spanning van deze neowestern.

Koolhoven regisseert het narratief verrassende verhaal gedisciplineerd tot een revisionistische genrefilm die ook stilistisch hoge ogen gooit. De archetypische wildwestlandschappen zijn present, net als de bordeelscènes en taferelen die zich in een nieuwe nederzetting afspelen. Soms doet Koolhoven dat met ontregelende horror, soms met exploitation-gusto of smeulende woede die in terreur uitloopt. Zijn focus staat altijd scherp op het lot van onderdrukte, wilskrachtige vrouwen die proberen te overleven in een weerzinwekkende mannenwereld.

> Brimstone. NL, FR, DE, BE, 2016, dir.: Martin Koolhoven, act.: Dakota Fanning, Guy Pearce, Carice van Houten, 148 min. Le Stockel, UGC De Brouckère, White Cinema

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni