De Brusselse regisseur Joachim Lafosse is op zijn best wanneer hij verstoorde, intieme situaties onder zijn microscoop legt. Die bestudeert hij met de onsentimentele accuraatheid van een wetenschapper, en dramatiseert hij als een vakman die de geheimen van cinema kent.

In L'économie du couple spelen Bérénice Bejo en Cédric Kahn met brio een koppel dat na vijftien jaar op elkaar uitgekeken is en (tijdelijk?) last heeft om zich voor te stellen dat ze ooit van elkaar gehouden hebben. Een geldkwestie drijft de situatie op de spits. Marie verdient het meest en is eigenaar van de woning. Boris stak veel tijd in de renovatie van de woonst en heeft het geld en de goesting niet om elders te wonen. Fraai is hun schouwspel niet. De tweelingdochters zijn stille getuigen van het geweld dat hun ouders elkaar aandoen. Het knappe aan deze Brusselse Who's afraid of Virginia Woolf? is dat de kijker van op een afstand kan observeren. Dat staat toe om voorbij de pijn, de tristesse en het reële economische probleem te kijken. De toestand is hopeloos maar niet ernstig.



L'ÉCONOMIE DU COUPLE
BE, 2016, dir.: Joachim Lafosse, act.: Bérénice Bejo, Cédric Kahn, Marthe Keller, 100 min.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni