In het uitdagende vrouwenportret Orpheline heerst de felrode lippenstift. Of ze nu pas uit de gevangenis ontslagen worden, lesgeven of op een afspraak met een veel oudere man verschijnen, steeds is er dat verleidelijke accent op de vrouwenlippen.

In deze wat dwarse film van Arnaud des Pallières (Michael Kohlhaas) staan dan ook de vrouwelijke seksualiteit, het mannelijke verlangen, het patriarchaat en de queeste naar vrijheid centraal. De aanpak is desoriënterend: het lijkt erop dat Des Pallières vier verschillende vrouwelijke personages volgt, maar de naturalistische camera volgt eigenlijk één en dezelfde vrouw op vier verschillende momenten in haar leven: als kind, tiener, jonge vrouw en moeder in wording.

Dat het voortreffelijke kwartet actrices niet altijd op elkaar lijkt, versterkt dat effect. Orpheline is een romaneske odyssee over het ambivalente parcours van een getraumatiseerde vrouw die altijd even onbevreesd op zoek is naar redding. Intrigerend.

> Orpheline. FR, 2016, dir.: Arnaud des Pallières, act.: Adèle Haenel, Adèle Exarchopoulos, Solène Rigot, 111 min.
> Release: 05/04

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni