© Jean-Luc Feixa

Foto's van huisramen tonen wereld van bewoners

Jean-Marie Binst
© BRUZZ
05/09/2017

Kapitein Haddock, een Christusbeeld, Pinokkio, een opgezette vos, Legoblokjes,… De Franse fotograaf Jean-Luc Feixa stelt een serie foto’s van Brusselse huisramen tentoon in de Napolitaanse shop Le Hic. Titel van zijn altarenexpositie: My public window.

© Jean-Luc Feixa
De oud-persfotograaf en journalist Jean-Luc Feixa, nu in maatpak actief voor het Europees parlement, merkte op wandel door de stad dat bewoners voor hun gordijn op de gelijkvloerse verdieping vaak iets bijzonders in de kijker zetten. Zo ontstond het idee die ramen te fotograferen. “Het lijkt me een typisch Brussels fenomeen om spullen in het raam te zetten,” stelt Feixa, “In Frankrijk heb ik dat nooit gezien. Mijn aandacht werd getrokken toen een groep jongeren stilstond bij een raam. Ze namen er foto’s van een ingewikkelde legoblokjesconstructie, om die na te kunnen bouwen. Toen ik er later zelf een betere foto wou van maken, was het ding al afgebroken en weg.”

Als Feixa nu wat vreemds in een raam ziet staan, haalt hij er zijn camera bij. Zo schuimde hij al delen van Etterbeek, Sint-Gillis en Elsene af. Ook in Schaarbeek en Sint-Jans-Molenbeek ging hij al op pad en vond hij ‘rare’ en ‘pittige’ privé-etalages. Goed voor een collectie van om en bij de vijftig artistieke opnames. Daarvan selecteerde hij er een twintigtal voor de huidige expositie. “Ik stel ze tentoon in een miskende hoek van de stad, zodat de eurocraten voor de vernissage eens wat anders aandoen dan het Luxemburg- of Kasteleinsplein.”

Het verhaal achter de ‘blikvanger’ in het raam liet hem niet los. Hij begon aan te bellen om meer te weten te komen over het object en het belang ervan voor de bewoner. Als hij voldoende verhalen gesprokkeld heeft, wil hij erover publiceren. Op een facebookpagina kunnen mensen nu al foto’s posten van ramen met een ‘decor’, uit andere steden. Zo wordt het thema een eigen venster op de wereld.

“We moeten niets existentieels zoeken achter dit fenomeen om spullen te etaleren aan de straatkant,” vindt Feixa, “maar het thema lijkt wel surrealistisch-Belgisch, en zelfs een toeristisch uitstapje waard.” Is het niet te gek dat iemand zich via zijn raam uit als grote fan door een hele collectie memorabilia van Elvis in de vitrine te zetten (te zien in de Ducpétiauxlaan, Sint-Gillis)? Of die andere bewoner, die zijn raam als altaar gebruikt om oude boeken en brocanterie uit te stallen, met een bordje ‘Te koop’ erbij.” Is het niet fijn te ontdekken dat een Brusselbuur supportert voor een voetbalploeg, als er een T-shirt of sjaal voor het raam ligt? En iedereen wil toch weten wie nu nog die Belgicist is, die tricolore promowaren etaleert. Noem het gewoon straatfotografie met gezond voyeurisme, want de burger-etalagist kiest er zelf voor om zijn smaak bloot te geven.

vitrines 1 BRUZZ ACTUA 1582
© JL FEIXA
vitrines 11 BRUZZ ACTUA 1582
© JL FEIXA
vitrines 12 BRUZZ ACTUA 1582
© JL FEIXA
vitrines 13 BRUZZ ACTUA 1582
© JL FEIXA
vitrines 14 BRUZZ ACTUA 1582
© JL FEIXA
vitrines 15 BRUZZ ACTUA 1582
© JL FEIXA
vitrines 16 BRUZZ ACTUA 1582
© JL FEIXA
vitrines 17 BRUZZ ACTUA 1582
© JL FEIXA
Jean-Luc Feixa
  • Sinds vier jaar persattaché Europese parlementaire fractie PPE (christendemocraten).
  • Voordien: freelancejournalist en persfotograaf in Toulouse (Frankrijk)
  • Woont in Matongé (Elsene)
  • Hobby: kunstfotografie, collectief Salamandre

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws, Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni