1584 INSIDE Karen-Willems

Jean DL en Karen Willems improviseren in het AB Salon

Tom Zonderman
© BRUZZ
19/09/2017

Wat is er mooier dan muziek on the spot te bedenken? De Brusselse videast en geluidskunstenaar Jean DL en het Oost-Vlaamse drumwonder Karen Willems verstrengelen deze week hun improvisatorische geesten in het nieuwbakken Salon van de AB.

BARST
“Jean en ik hebben elkaar ontmoet in Wiels,” vertelt Karen Willems. “Ik speelde er een improset met BARST, Bart Desmet, en Jean deed er een poëzieproject met zijn vrouw, (performanceartieste) Sandrine Verstraete. We waren alle twee onder de indruk van elkaars werk, en spraken daarna af om samen te musiceren. Mijn laatste plaat met Inwolves was heel donker en intens, met Jean ben ik op een andere manier gaan spelen. Minimalistischer, kleurrijker. De wereld daarbuiten is al donker genoeg, ik was op zoek naar iets positievers.”

“Het fijne is dat Karen en ik elkaar creatief blijven uitdagen,” zegt Jean DL. “Onze set in de AB zal dan ook geen exacte weergave van onze plaat zijn, want we zijn intussen al verder geëvolueerd. Zie het als een verlengstuk.”

TAREK
“Het AB Salon verdraagt geen grote drumkit”, zegt Karen Willems. “Daarom breng ik vooral kleinere percussie-instrumenten mee. Veel dingen ook die ik in kringloopcentra op de kop tik. En een soort houten klankendoos, waarop allerlei metalen veren zijn bevestigd en ander gerecupereerd materiaal. In die bak zitten micro’s, zodat we de klanken kunnen versterken en vervormen met effectpedaaltjes. Dat geeft zo’n industrieel, metalig geluid."

"Het idee voor die soundbox heb ik opgepikt bij (de Libanese beeldend kunstenaar, componist en instrumentenbouwer) Tarek Atoui, met wie ik tijdens het afgelopen Kunstenfestivaldesarts heb samengewerkt. Hij bouwt instrumenten voor mensen met een beperking, die niet goed horen of zelfs helemaal doof zijn. Hij toont hoe mooi vibraties kunnen zijn. Zo leer je niet alleen met je oren horen, maar met je hele lichaam.”

IMPRO
“Naast mijn gitaar breng ik ook tapes mee, sommige met tekst, andere met field recordings, een paar met geluiden van videogames uit de jaren 1980,” vertelt Jean DL. “Je bent afhankelijk van het toeval, maar we creëren wel een terrein en daarin zoeken we coherentie. Improviseren heeft het voordeel dat je je niet kan verbergen achter een compositie. Zo kan ik meer emoties tonen, mijn identiteit uitdrukken. Je creëert iets met een zekere puls, dat tegelijk ook fragiel en integer is.”

“Voor mij is improviseren altijd een beetje vluchten uit de realiteit,” zegt Karen Willems. “Ik ben daarin nog heel hard aan het zoeken, maar ik probeer wel altijd een evenwicht te vinden tussen abstractie en melodie. Het fijne is dat je kan gaan waar je wilt. Alles kan.”

MAURO
“Er zijn ontzettend veel artiesten die mij beïnvloed hebben bij het creëren van mijn eigen universum, er eentje uitlichten zou afbreuk doen aan die veelheid,” zegt Jean DL. “Maar als je toch een paar namen wilt: Loren MazzaCane Connors, de soloplaten van Lee Ranaldo, de Britse avant-gardegitarist Derek Bailey...”

“Ik heb veel geleerd van een jazzdrummer als Papa Jo Jones, van het plezier waarmee hij speelt,” zegt Karen Willems. “En van Moondog, die kon variëren tussen orkestraal en heel kinderlijk. Dat naïeve mag je nooit verliezen. Maar inspirerender nog vind ik hoe je als artiest in het leven staat. Mauro doet dat bijvoorbeeld heel mooi, hoe hij al zijn projecten runt en samenwerkingen aangaat, hoe hij het leven speelt. En de vrijheid die hij daarin bewaart.”

1584 karen-willems
LYRA
“Karen en ik hebben echt een muzikale taal gevonden, we voelen en vullen elkaar perfect aan,” zegt Jean DL over zijn verbond met Karen Willems. “Aanvankelijk wisten we niet of het zou werken, maar bij de laatste repetitie zijn we de contouren van ons gezamenlijke universum beginnen te zien.” Na de klik volgden opnames, die resulteerden in vijf afgebakende klanklandschappen die gedijen onder filosofische titels als ‘Memories of gravity’ en ‘Real time travel’, gebundeld onder de lyrische titel Lyra, een album dat vorige week verscheen bij het Luikse Luik Records.

“Een naam aan het kindje geven, is altijd het moeilijkste werk,” zegt Jean met een grote lach. “Karen had een paar ideeën doorgestuurd. Daar heeft mijn vrouw op voortgebouwd. Lyra is een sterrenbeeld aan de noorderhemel én een Grieks instrument. Die dualiteit vat perfect wat Karen en ik doen. Onze muziek is tegelijk heel concreet, maar ze kan je ook ergens mee naartoe nemen.”

Voor het artwork, de kop van een arend die je kan zien als symbool voor hun wijde blik, gingen ze snuisteren in het werk van de Nederlandse kunstenares Alexandra Crouwers. “Ik heb al een paar keer met haar samengewerkt, ze maakt ook video-installaties. Dat is het voordeel dat Karen en ik hebben: we haken onze karretjes vast aan de meest uiteenlopende projecten met de meest uiteenlopende mensen. Als we dan weer samenkomen, hebben we een hele rugzak vol nieuwe bagage en inzichten. Dat heb je nodig om een dialoog op te zetten en een filosofie uit te werken. Het mooie aan deze samenwerking is dat we iets opbouwen, het is geen one-shot.”

> Jean DL & Karen Willems. 23/09, 20.00, AB Salon, Brussel

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni