Koningin Elisabethwedstrijd op zoek naar gastgezinnen

Jean-Marie Binst
© BRUZZ
03/05/2016

BRUSSEL - Van de 82 geselecteerden voor de Elisabethwedstrijd Piano 2016 hebben zich er vorige donderdag 76 kandidaten aangemeld. Vijf minuten lang mochten ze kennismaken met de Steinway in Studio 4 van het Flageygebouw. Met bijna de helft van het deelnemersveld uit Azië – vooral Koreanen – krijgt het concours duidelijk een oosters cachet. Maar hoe kijken de deelnemers tegen de wedstrijd aan?

De ene kandidaat rilt van de stress.Een andere hoopt het publiek zijn‘boodschap’ te kunnen meegeven. Nog eentje zegt na de loterij van eliminatierondes gewoon te gaan citytrippen in Europa. Ieder zijn insteek, als je het wedstrijdje speelt. In golven van een tot eenpaar komen de geselecteerden twee dagen lang aan in Flagey (donderdag 28 en vrijdag 29 april). De pers had nog nooit aandacht voor de prille Brussel-ervaring van de toptalenten die zich inschrijven voor een van ‘s werelds meest begeerde pianowedstrijden. Gastgezinnen halen ‘hun pianist’ af in de luchthaven. Doorgaans is het dan rechtstreeks naar de stad rijden om het officiële inschrijvingsdocument te ondertekenen. Dat gebeurt in Flagey. In Studio’s 1 en 3 heeft de organisator tijdelijke onthaalkantoren ingericht. Het wordt een speciaal jaar. De vzw Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth van België, viert het honderdveertigste geboortejaar van de muziekminnende koningin Elisabeth en 65 jaar wedstrijd onder haar naam (in 1951 volgde het concours de Ysaÿewedstrijd op).

Vleugelpiano’s te kort
Michel-Etienne Van Neste, secretaris-generaal van het concours, ontvangt alle kandidaten apart. “Met de uiteindelijk 76 deelnemers die vandaag komen opdagen (de preselectie van februari klokte af op 86, red.) zitten we aan het grootste aantal in jaren. Het zorgt voor een probleem aan huisvesting. Gastgezinnen die de jongeren te slapen leggen, zijn niet gemakkelijk meer te vinden. De kandidaten zijn gewoon om op een goede vleugelpiano te spelen, dus moet een opvangadres gevonden worden waar ze kunnen oefenen op een piano van goede kwaliteit.” Voor onthaalfamilies die geen piano hebben,lost Van Neste een en ander op met zijn zes personeelsleden. “We hebben een vriendin die verderop in de stad woont, bij wie onze gast kan oefenen,” horen we van een gastvrouw.
Een andere dame uit Jette heeft enkel een buffetpiano, maar daar neemt de kandidate genoegen mee. “Vooraf al genoeg geoefend,” lacht ze. Anderen krijgen de kans om in de pianostudio’s van sponsor Maene (achter het Zuidstation) de vingers warm te houden.

Van Neste:“Al zijn daar maar twee piano’s beschikbaar en worden die ook verhuurd aan derden, zoals musici die in Brussel op hotel zijn. Bovendien is Maene dicht op zondag. Bij deze dus een oproep voor volgende jaren.”In stilte schrijven alle topmuzikanten zich in.De Aziaten zijn in de meerderheid. “Ik wil aan een kennerspubliek, maar ook aan de jury, de muziekinterpretatie laten horen waarin ik geloof,” zegt de Chinees Ruoyu Huang (°1989), die net zes uur vlucht uit New York heeft verteerd. “Voor mijn vriendenkring, waarin ook Andrew Tyson zit (in 2013 zesde finalist van de Elisabethwedstrijd, red.) is ‘authentieke interpretatie’ van muziek van honderd jaar terug dé enige waarheid. Ik zie het als mijn opdracht om die stijl uit te dragen, onze groep noemt het de D-Style van vrijheid en romantiek.”

Stress en Zen
Ook de Chinees Jiayan Sun (°1990) die sinds tien jaar in New York studeert, en toevallig op hetzelfde vliegtuig zat, heeft zijn leidmotief.“Mocht ik uitgeschakeld worden in dit prestigeconcours, dan wil ik wat verteld hebben:muziek is er om gelukkig te maken. Iedereen,ook de jury. Ik ben maar een uitvoerder van alle muziek die raakt.”
Ook Florian Noack (°1990) komt na zijn inschrijving vijf minuten lang kennismaken met de Steinway in de grote Studio 4, waar de eerste ronde en de halve finale plaatsvinden. “‘t Zou zonde zijn om het als Belg niet te proberen,” lacht de 26-jarige, die in Keulen en Basel studeert. “Ik logeer bij mijn ouders in Braine, maar het is sinds 2007 geleden dat ik nog in Studio 4 was. Ik herinner me niets van deze zaal, maar ik stress niet en vooral niet vooraf. Finalist worden hangt deels van mezelf af, deels van de jury - we zien wel. Belangrijk in het leven is je omringen met mooiedingen: literatuur en muziek dienen daarvoor.

Zeker in de benarde tijden die ons omringen.” Wie wel stresst, is de Rus Alexei Tartakovsky (°1989) die in New Philadelphia studeert. “Al vier maanden leef ik ongelooflijk in stress door het voorbereidingswerk voor deze wedstrijd. Al heb ik dat altijd, in oktober nog voor de Chopin Competition in Warshau. Ik kan mezelf snel gek maken door te veel over de wedstrijd na te denken, dus het beste is focussen op de muziek.”

Uitschakeling... So what?
Dan pakken Japanner Akihiro (°1988) en Koreaan Saethyeol Kim (°1989) het met meer zin voor relativering aan. Sakiya hoeft zelfs geen piano. “Ik logeer in een hotel. Nu vertrek ik ongezien, als het lot me niet genegen is. Oefenen hoef ik hier niet meer.
Een pianoconcours is als een marathon:kort voordien heeft het geen zin meer om te trainen. De goede conditie moet je voordien opbouwen.”
Waarom Aziaten zo uitblinken in Westerse klassieke muziek, vragen we nog. Sakiya:“Muziek is een wereldtaal die voor iedereen aantrekkelijk is, dus ook voor Aziaten.” De Zuid-Koreaanse Kim, die sinds haar twintigste in Canada studeert, is al even zen. “Wie ben ik om te zeggen dat mijn interpretatie van de muziek de juiste manier van spelen is? De jury kiest er één visie op muziek spelen uit. Als ik geëlimineerd word, heb ik tijd om alle anderen te horen spelen, daar kan ik heel veel van leren. En verder heb ik dan tijd voor citytrips: Parijs, Rome,... (lacht). Ook dat hoort erbij als je voor het eerst naar Europa mag.”

Tickets: Eerste Ronde 7 tot 9 euro, Halve-finale 12 tot 25 euro, Finale 16 tot 92 euro,02/213.40.50

www.imkeb.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni