1562 ontroerend goed

Ontroerend Goed speelt thematische trilogie in KVS

MB
© BRUZZ
14/03/2017

De Gentse theaterperformancegroep Ontroerend Goed creëert al ruim vijftien jaar origineel werk dat experimenteert met hedendaagse inhouden en vormen, en dat altijd op een of andere manier het publiek aanspreekt.

Sinds 2001 hanteren de stichtende leden van Ontroerend Goed – schrijver, regisseur en artistiek leider Alexander Devriendt en dramaturg en acteur Joeri Smet – min of meer dezelfde uitgangspunten. Ze maken nauwelijks gebruik van enig repertoire, maar koppelen een onderwerp of een idee aan een vormelijk concept dat het publiek engageert om mee te doen of te denken.

Aanvankelijk ging dat vrij organisch en zelfs orgastisch, zoals in de tegen cabaret aanleunende Porror trilogy, een samentrekking van porno en horror, waarmee Ontroerend Goed in het begin van het millennium de zalen op stelten zette. Nadien volgden er duidelijker afgelijnde formats. Zo werden in Cinékaraoke filmscenario's nagespeeld, werden in Fight night moeilijkheden en mogelijkheden van democratisch samenleven afgewogen, bracht Soap televisionele principes binnen in het theater, hadden publiek en spelers een date in Intern, en ging het over gender in Wijven, over geld in £¥€$ en theater in het vrij recente Audience, dat ook over het publiek zelf ging.

Voor al die stukken engageerde Ontroerend Goed door de jaren heen altijd heel wat onafhankelijke artiesten, zoals Manah Depauw, Laura van Dolron, Deborah Ostrega, Roel Vanderstukken, beeldend kunstenares Ilse Roman of choreograaf Vincent Dunoyer. Vandaag behoren Charlotte De Bruyne, Angelo Tijssens en Karolien De Bleser tot de vaste acteurskern. Ook sterkhouder Sophie De Somere blijft meekijken en -maken.

Thematische trilogie
Met zijn voorstellingen raakt Ontroerend Goed niet altijd vanuit Gent in Brussel, maar het bouwt wel al tien jaar aan een stevige reputatie in het buitenland. En nu is het in de KVS te gast met een thematische trilogie over onze wereld en het universum.

A history of everything, dat Ontroerend Goed maakte met Sydney Theatre Company van Hollywood-actrice Cate Blanchett (die helaas niet meespeelt in de gemengde Vlaams-Australische cast), gooit de evolutietheorie van Richard Dawkins, de kosmologische theorieën van Brian Greene en E.H. Gombrich' Kleine geschiedenis van de wereld bij elkaar. Met een hoop rekwisieten gaat het almaar sneller terug in de tijd, van vandaag tot de big bang.

Het teruglopen van de tijd is ook aan de hand in de voorstelling met als titel het palindroom Are we not drawn onward to new erA. Die muziektheatervoorstelling kan je letterlijk en figuurlijk van twee kanten bekijken en stelt vragen over vooruitgang, onomkeerbaarheid en het nut van de geschiedenis.

En in World without us vraagt Ontroerend Goed zich bij monde van afwisselend Valentijn Dhaenens (op 22 maart) en Karolien De Bleser (op 23 maart) af hoe de wereld er zou uitzien zonder ons. Op een grotendeels zwarte en lege scène reflecteert een stem over wat er allemaal anders zou zijn op aarde als de mens er niet meer zou rondlopen.

> A History of Everything. 21/03, 20.30, ENG, KVS, Brussel
> Are we not drawn onward to new erA. 23/03, 20.00, ENG, KVS, Brussel
> World without us. 22/03 (om 20.30) & 23/03 (om 22.00), ENG, KVS, Brussel

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni