Brussel lanceert met screen.brussels zijn eigen Tax Shelter

© Belga
02/05/2016

Screen.brussels, het nieuwe Brussels gewestelijke merk voor de ontwikkeling en de ondersteuning van de audiovisuele sector, is maandag gelanceerd in de aanwezigheid van Brussels minister-president Rudi Vervoort en Brussels minister van Economie Didier Gosuin.

Bijna 200 professionelen uit de audiovisuele sector waren aanwezig bij de lancering van het nieuwe platform. "Met deze economische steunmaatregel beogen we een stimulans te geven aan de Brusselse filmindustrie en audiovisuele sector, die maar liefst 8.000 mensen tewerk stelt en daarnaast nog eens zorgt voor 7.000 banen in de verwante communicatiesector. Goed voor een totaal van 15.000 jobs", vertelt Vervoort.

Jaarlijks zal er 4 miljoen euro geïnvesteerd worden, waarvan drie miljoen door screen.brussels fund en één miljoen door finance.brussels. De ambitie is om voor elke euro die het Brussels Gewest investeert, er vier naar de Brusselse economie te zien gaan.

Er zijn verschillende voorwaarden verbonden aan de financiële steun. Het bedrijf moet in Brussel gevestigd zijn, moet minstens één jaar bestaan en mag geen schulden hebben. De aanvraag kan tot tweemaal toe ingediend worden. Maar er moet ook geïnvesteerd worden. Zo moet een televisieserie of langspeelfilm minstens 250.000 euro van zijn technische of artistieke prestaties in Brussel investeren.

Naast screen.brussels fund zijn er nog drie andere pijlers: screen.brussels film commission, dat helpt bij het zoeken naar draailocaties, screen.brussels cluster, een groepering van deskundige bedrijven, en screen.brussels business, dat leningen of kapitaal aanbiedt.

"De audiovisuele sector heeft nood aan een hervorming", zegt minister-president Rudi Vervoort (PS)

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek , Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni