De spraakmaker: Dorothée Cardon de Lichtbuer

Christophe Degreef
© BRUZZ
18/05/2016

Kraainem verenigde zich recent met acht andere gemeenten uit de Vlaamse Noord- en Oostrand rond Brussel tegen wat zij ‘de Brusselse no-flypolitiek’ noemen. De burgemeester van Kraainem, Dorothée Cardon de Lichtbuer, nam dit jaar de fakkel over van de erg francofone Véronique Caprasse (Défi, ex-FDF dus). Ze heeft de naam pragmatischer te zijn dan haar voorgangster.

Het was een kort, maar toch enigszins opmerkelijk nieuwsje, vorige week vrijdag, in de landelijke pers: negen gemeenten uit de Vlaamse Noord- en Oostrand rond Brussel verenigen zich tegen wat zij noemen ‘de Brusselse no-flypolitiek’. Door de Brusselse geluidsnormen moet het luchtverkeer van Brussels Airport meer over de Rand vliegen, waardoor die streek de meeste overlast te verduren krijgt.

De negen politiek verkozenen pleiten voor een ‘eerlijke spreiding.’ Onder hen de burgemeesters van Wemmel, Vilvoorde, Zaventem, maar ook van (grotendeels Franstalige) faciliteitengemeenten als Wezembeek-Oppem en Kraainem.

De burgemeester van Kraainem, dat is Dorothée Cardon de Lichtbuer, die dit jaar de fakkel overnam van de erg francofone Véronique Caprasse (Défi, ex-FDF dus). de Lichtbuer heeft de naam pragmatischer te zijn.

En hoe. In verkiezingspropaganda van 2014 van haar partij CDH wordt zij door Joëlle Milquet aangeduid als “la représentante phare de la périphérie.” Nu is er met die relatie Milquet-Cardon iets vreemds aan de hand. Joëlle Milquet was namelijk in verkiezingsjaar 2014 de minister die er eerst bij haar staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) op aandrong om nieuwe luchtvaartroutes boven Brussel in gebruik te nemen.

Dat heette toen een eerlijkere spreiding. Maar toen de routes in gebruik werden genomen, stak er echter een storm van protest op, zag het Brusselse actiecomité Pas Question! het levenslicht en voelde Milquet zich uiteindelijk verplicht om Wathelet van alles de schuld te geven en hem te ontslaan.

Sindsdien is het nooit meer goed gekomen met het streven naar de zogenaamde ‘vliegwet’, die willekeur en tig aantal nieuwe luchtvaartroutes per nieuwe minister moest beperken. Het debat is dermate verziekt dat er geen vliegtuig een klein beetje af kan wijken van een vliegroute of er ontstaat weer een nieuwe facebookgroep, die gretig gehoord wordt door een of andere Brusselse politicus, die herhaalt dat Brussel niet overvlogen mag worden, of toch zo weinig mogelijk.

En daartegen verzet Dorothée Cardon zich dus, tegen die Brusselaars die geen vliegtuigen willen. Zet zich als ‘représentante phare’ op de foto naast een schare Vlaamse burgemeesters om te zeggen: wij van de Rand willen ons deel op ons nemen, maar de Brusselaars moeten dat ook doen.
Bij het ter perse gaan was het niet duidelijk of Brussels CDH-minister van Leefmilieu (en geluidsnormen) Céline Fremault daarvan op de hoogte is.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni