ben weyts

Vlaanderen roept belangenconflict in tegen Brusselse geluidsnormen

© Belga
02/12/2016

De Vlaamse regering roept nu ook formeel een belangenconflict in tegen de beslissing van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om niet langer een tolerantiemarge te hanteren voor vliegtuiglawaai. Door het belangenconflict belandt de Brusselse maatregel alvast 60 dagen in de koelkast en kan ze niet ingaan op 1 januari 2017 zoals gepland.

Het Brussels Gewest wil vanaf 1 januari 2017 een nultolerantie invoeren tegen vliegtuigen die de Brusselse geluidsnormen overschrijden. Tot nog toe bestond er een zogenaamde tolerantiemarge van negen decibel overdag en zes decibel 's nachts.

Jobverlies
Acht luchtvaartmaatschappijen, waaronder Brussels Airlines, vochten de afschaffing van de tolerantiemarge al aan, omdat ze vrezen voor ernstig jobverlies. Maar de luchtvaartmaatschappijen vingen bot bij de Raad van State.

Daarom roept minister Weyts nu, samen met zijn collega van Omgeving Joke Schauvliege, een belangenconflict in tegen deze Brusselse demarche. Weyts: "Volgens de Brussels Airport Company (BAC) betekent die beslissing potentieel 7.000 extra vluchten boven de Vlaamse Rand". En dat vindt de Vlaamse regering onaanvaardbaar.

Overlast
"We willen de rechten van de bewoners van de Vlaamse Rand vrijwaren", zegt Weyts. "We gaan niet op onze kop laten zitten. Het moet maar eens gedaan zijn dat de luchthaven voor de lusten wel Bruxelles-National is, maar voor de lasten alleen het vliegveld van Zaventem. Brussel wil wel de vruchten plukken, maar de overlast volledig afschuiven op Vlaanderen."

Door het belangenconflict belandt het dossier op de tafel van het Overlegcomité tussen de federale regering en de deelstaten. Daarmee treedt automatisch een periode in van 60 dagen waarin de beslissing van de Brusselse regering opgeschort wordt.

Eenzijdige beslissingen
Een duurzame oplossing voor het probleem is het niet, zo erkent Weyts. "Het is een bewarende maatregel om onze belangen te vrijwaren. Maar zo zorgen we er alvast wel voor dat het Brussels Gewest aan tafel komt om over dit thema te praten. Je kan niet zomaar eenzijdige beslissingen nemen en die dan opdringen aan de rest van de wereld", klinkt het.

Als er binnen het Overlegcomité geen oplossing gevonden kan worden over de kwestie, dreigt de Brusselse maatregel wel gewoon na 60 dagen van kracht te worden. Een tweede belangenconflict over hetzelfde dossier inroepen kan niet.

Verhogen druk
Maar er zit nog een tweede reden achter de Vlaamse demarche. "We verhogen ook de druk voor de totstandkoming van een federale vliegwet, zodat de routes eindelijk wettelijk verankerd worden", besluit Weyts.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni