Aanbod Simonis en Weststation gehalveerd

© FM Brussel
17/10/2011
De NMBS wil 302 dagelijkse treinritten schrappen. Ook Brussel deelt in de klappen. Vooral in Weststation en Simonis zullen voortaan nog minder treinen stoppen. “Zo trek je geen reizigers aan,” vindt TreinTramBus (TTB).

De NMBS wil de 222 ritten schrappen omdat de opbrengst van de kaartjesverkoop nog niet volstaat om de energiekost te dekken. Bij nog eens 80 treinen rijden er nooit meer dan veertig reizigers mee. Het gaat vooral om heel vroege en erg late treinen. Samen zijn ze goed voor 6.000 dagelijkse passagiers. Dinsdag buigt de raad van bestuur zich over de plannen.

De vereniging TreinTramBus is alvast niet te spreken over de besparingsplannen. In een gesprek met FM Brussel wijst de organisatie erop dat ook het Brusselse aanbod het hard te verduren krijgt. Dat geldt vooral in de stations Simonis en Weststation, twee stations die ook voordien al geen indrukwekkend aanbod hadden.

"Die stations verliezen meer dan de helft van hun treinen," zegt Jan Vanseveren van TreinTramBus. "Dus heb je daar geen aantrekkelijk aanbod meer."

Toeters en bellen
Dat uitgerekend in het aanbod van het Weststation wordt gesneden mag verbazen. Het station - met tram-, bus-, metro- én treinverbindingen - moest een van dé multimodale knooppunten worden in het gewest.

"Weststation is pas twee jaar geleden met veel toeters en bellen opengegaan, maar het station heeft nooit een fatsoenlijk aanbod gekregen," vindt ook Vanseveren. "Alleen vanuit Dendermonde kan je er vlot geraken. Er stoppen maar twee treinen per uur. In de ochtendspits zijn dat er zelfs nog minder, maar één per uur. Zo trek je geen reizigers aan. Als je het schaarse aanbod nu ook nog eens halveert, dan zullen de resultaten alleen maar slechter worden."

'Buitenland verhoogt de frequentie van het hoofdstadnet'
TTB vindt ook dat de NMBS in Brussel veel te weinig geïntegreerd is met het MIVB-net. "Wie de trein neemt tot in Brussel-West en dan de metro neemt, moet nu een extra ticket kopen. Dat is niet goed geregeld. In buitenlandse steden kan dat wel. Daar zie je ook dat de frequenties net verhoogd worden."

Ook de kostenstructuur van het hoofdstedelijke NMBS-aanbod zit fout, vindt TTB. "We moeten ongeveer het enige land in Europa zijn - samen met Italië misschien - waar het hoofdstedelijk spoorwegnet met twee man personeel aan boord rijdt. Eén persoon volstaat."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni