Stadsvereniging Arau keert zich tegen de plannen voor de heraanleg van de Elsensesteenweg in Elsene, en wil het project van een tramlijn opnieuw op tafel leggen. Arau vreest dat de problemen voor de reizigers van bus 71 dezelfde zullen blijven, en kaart enkele mobiliteits-en veiligheidsproblemen van de heraanleg aan.

Het Gewest begint in mei met de heraanleg van de Elsensesteenweg: het stuk tussen de Naamsepoort en het Fernand Cocqplein wordt autoluw, de winkelstraat wordt van gevel tot gevel heraangelegd, en de frequentie van bus 71 gaat de hoogte in. Minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) pleitte jarenlang voor een vertramming van de buslijn, maar liet dat project varen na aanhoudend protest van de gemeente en de handelaars.

Maar stadsvereniging Arau vindt dat Smet te veel heeft toegegeven, en omschrijft het nieuwe project in een rapport als 'sémi-piétonnier'. “Ondanks de vele beloften heeft men toegegeven aan de druk, die blind en doof is voor het lot van de gebruikers van bus 71”, aldus Arau.

Onwaardige omstandigheden
Het lot van de busgebruikers gaat er volgens Arau niet op vooruit: “Dit project is de vrucht van een politiek compromis tussen het Gewest en de gemeente Elsene, in plaats van een beredeneerde en objectieve keuze. Het project biedt geen oplossing voor de gebruikers van bus 71, die nog altijd in onwaardige omstandigheden zullen moeten reizen.”

Ook de mobiliteit wordt problematisch, vreest Arau. De verhoogde busfrequentie zal een nut hebben in het deel Elsensesteenweg dat vernieuwd wordt, maar Arau merkt op dat bus 71 ook op andere plekken vaststaat in het verkeer. Zo zijn er ‘zwarte punten’ aan onder meer het Centraal Station en het Flageyplein. En daar gebeurt er niets om de verkeerssituatie aan te pakken. “Het injecteren van extra bussen kan de opstoppingen op die zwarte punten laten toenemen”, concludeert Arau (lees verder onder de afbeelding).

© Arau

Arau vreest ook voor mobiliteitsproblemen op de Elsensesteenweg zelf, vooral in het deel tussen Naamsepoort en de Waversesteenweg. “De bussen zullen hier gemengd worden met de auto’s die van de Waversesteenweg komen, en bovendien hebben de bussen na de heraanleg geen gereserveerde busbaan meer. Dit zal de doorstroming van de bussen bemoeilijken”, bemerkt Arau.

Ook over de heraanleg zelf is Arau niet overtuigd. De vereniging betreurt dat het deel Elsenesteenweg tussen Fernand Cocq en Flagey niet heraangelegd wordt: “Niet alleen voor de coherentie, maar ook omdat dit de dualisering tussen beide delen kan versterken.” De mobilitetisvereniging heeft tot slot ook bezwaren rond de veiligheid voor voetgangers, omdat er na de heraanleg geen verhoogde voetpaden meer zullen zijn.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene , Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni