guldenvlieslaan kleine ring

Burgers bepalen mee heraanleg van Kleine Ring

Tim Gatzios
© BRUZZ
17/07/2017

De heraanleg van de Brusselse Kleine Ring krijgt langzaam vorm. Het stuk van Louiza tot de Naamsepoort wordt de komende jaren volledig heraangelegd, met bredere stoepen en minder asfalt. Om het ontwerp van het geselecteerde team verder te verfijnen organiseert Brussel Mobiliteit nu een brede bevraging bij de Brusselaars.

guldenvlieslaan kleine ring
Het stuk Kleine Ring dat aangepakt wordt is een van de meest brede en meest onaangename stukken van de ringweg. De Gulden Vlieslaan (aan de buitenkant van de weg) en de Waterloolaan (aan de binnenkant) worden gedomineerd door auto's, met 9 rijstroken op het breedste punt, een parking, en een parallelweg met een parkeerstrook. Dat zorgt voor een stevige barrière tussen de stad Brussel en Elsene.

Dat alles wordt grondig aangepakt. Het wordt naast een verbindingsweg ook een aangename plek voor zwakke weggebruikers. Het team Atelier Bruno Fortier - POLO Architects - Arcadis - CityTools won de architectuurwedstrijd met een ontwerp op basis van dat uitgangspunt. De basis voor het ontwerp werd overigens al in 2015 gelegd, toen de buurt een eerste keer geconsulteerd werd. De reacties van toen werden verwerkt in het ontwerp.

"Door de eeuwen heen is de Kleine Ring verschillende keren van uitzicht veranderd, de plek werd steeds aangepast aan een andere maatschappij," zegt Lieve De Cock van LiPS, die projectmanager is voor POLO Architects. "De weg had als het ware verschillende kleedjes, en ging van omwalling naar wandelboulevard naar de huidige weg uit de vorige eeuw, met veel ruimte voor de auto. Wij hebben gezocht naar een gepast kleedje voor onze eeuw."

Zo keken de bureaus naar de constante elementen op de Kleine Ring: dat zijn bomenrijen, verlichting en fietspaden (die langs de hele ringweg aangelegd zullen worden). Er wordt vooral ingezet op een betere publieke ruimte voor de passanten, de bewoners en de winkeliers. (Lees verder onder de foto.)

Guldenvlieslaan historisch

Consultatietraject
"De groene lijnen op de Kleine Ring worden versterkt. En het bovengronds parkeren willen we sterk reduceren, want dat neemt erg veel plaats in en staat in de weg van een kwalitatieve publieke ruimte," klinkt het bij De Cock. Door die parkings te schrappen kunnen ook de parallelwegen verdwijnen, en komt er veel geasfalteerde ruimte vrij om te flaneren. De enorme massa rijstroken wordt mogelijk anders ingedeeld. Daarvoor gebeuren verkeerstellingen en -simulaties. Voor kortparkeren en leveringen wordt een andere oplossing gezocht.

De architecten doen dat niet alleen: om het voorstel verder uit te werken is een consultatieronde gestart. En er wordt al uitgebreid overlegd met alle betrokkenen om brede steun te creëren voor de heraanleg. Ook burgers worden betrokken. "We betrekken handelaars en bewoners, en via een internettool kan iedereen nu al aangeven wat hij of zij belangrijk vindt voor die buurt," zegt Mathias Dobbels, de woordvoerder van Mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A).

Burgers consulteren, dat gaat niet alleen over de spreekwoordelijke banken en vuilnisbakken, verzekert het kabinet van de minister. "Als mensen bijvoorbeeld aangeven dat ze horeca belangrijk vinden of extra groene ruimte, dan wordt daar rekening mee gehouden in de plannen. In de bevraging komen alle aspecten aan bod, ook mobiliteit." En als het voorstel op een bepaald punt niet realistisch blijkt te zijn, dan wordt het bijgestuurd.

Van horeca tot parkeren
Maar wat als uit die bevragingen dan blijkt dat mensen toch graag bovengronds parkeren? "Het hangt ervan af wie in die vragenlijst precies welk antwoord geeft," antwoordt Lieve De Cock. "Over wie en over hoeveel mensen gaat het, welk probleem hebben zij precies, hoe kan dat probleem opgelost worden? Stel nu dat er blijkt dat er een probleem is met parkeren in de buurt, dan zoeken we daar oplossingen voor."

Bewoners of gebruikers van de wijk kunnen ook aangeven wat voor hen een kwalitatieve open ruimte is. Zo denken de studiebureaus aan groen, water en een horecapaviljoen, maar mogelijk vraagt de buurt dat helemaal niet. Het ontwerp kan door hun feedback aangepast worden. Op het vlak van mobiliteit kunnen fietsers dan weer aanduiden of ze zich momenteel veilig voelen langs de Kleine Ring, automobilisten kunnen dan weer zeggen wat ze denken over het verkeer en de parkeerplaatsen in de buurt.

Het begin van de werken is dus nog niet voor morgen, later dit jaar moet de bevraging wel al resultaten opleveren. Voor de regionale verkiezingen van 2019 moeten er al dingen in beweging gezet zijn. De architecten hopen volgend jaar een bouwvergunning aan te vragen. Er is 10 miljoen euro gemoeid met de heraanleg. Een tunnel tussen Louiza en Troon komt er niet, werd eerder al beslist. Te duur. Het ontwerp houdt wel rekening met een toekomstige overkapping.

De vragenlijst is te vinden via deze link.

guldenvlieslaan

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Gillis , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni